Kia z innowacyjnym rozwiązaniem dla samochodów użytkowych; posiadacze będą mogli wymieniać nadwozia

Kia chce zadebiutować na rynku użytkowych pojazdów elektrycznych. Program PBV stworzy auta o bardzo wysokim stopniu personalizacji.

news
Arkadiusz Strzała9 stycznia 2024
Źrodło fot. Kia
i

Samochody elektryczne mimo wielu kontrowersji powoli zyskują popularność w kategorii prywatnego transportu. Lecz w pewnym sensie rewolucja dzieje się także w sektorach służbowych. Takie koncerny, jak Volkswagen czy GM, posiadają już w ofercie auta dostawcze napędzane silnikami elektrycznymi (np. VW E-crafter). Do tego grona chce też dołączyć Kia, projektując PBV, co oznacza Platform Beyond Vehicle – pojazdy z łatwo modyfikowalną karoserią.

Platform Beyond Vehicle od Kii

Ten nowy program został ogłoszony podczas wydarzenia Consumer Electronics Show 2024. W jego ramach ma powstać kilka modeli użytkowych lub osobowych van-ów – PV1, PV5 i PV7. Jako pierwszy może się pojawić na rynku PV5, jako element tzw. „fazy pierwszej”. Pojazd pojawi się w różnych wersjach nadwozia, od ramy z kabiną po furgonetki z wysokim dachem. Auto będzie mogło być wykorzystywane w handlu, dostawach lub usługach komunalnych.

Kia z innowacyjnym rozwiązaniem dla samochodów użytkowych; posiadacze będą mogli wymieniać nadwozia - ilustracja #1
Nowe auta dostawcze Kii mają być wysoce konfigurowalne. Źródło: Kia

Podczas „fazy drugiej” wprowadzone zostaną mniejszy PV1 i większy PV7. Predestynowanym obszarem pracy PV1 będzie miasto, gdzie niewielki pojazd bez trudu zmieści się w ciasne zakamarki. PV7 z kolei zostanie wyposażony w większy zasięg i więcej miejsca. Zatem może być dobrym dostawczakiem, kursującym pomiędzy centrami dystrybucyjnymi.

Kia z innowacyjnym rozwiązaniem dla samochodów użytkowych; posiadacze będą mogli wymieniać nadwozia - ilustracja #2
W nowej gamie Kii znajdzie się coś dla dużych firm, jak i dla MSP. Źródło: Kia

„Faza trzecia” projektu PBV natomiast jest rozszerzeniem możliwości personalizacji tych pojazdów. Kia wprowadzi zestawy ram, szyn wewnętrznych i modułów, dzięki którym będzie można jeszcze lepiej dostosować auta, tworząc z nich wersje o specjalnym przeznaczeniu lub np. do przewozu osób. Oczekuje się, że gama PBV ma trafić na drogi w 2025 roku, a firma określa zdolności produkcyjne tych pojazdów na ok. 150 tys. egzemplarzy rocznie. Jeśli będą one przystępne cenowo (a samochody Kii z reguły takie są), koncern może liczyć na spory sukces.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Jaki laptop do GTA 6? Sprawdzamy i odpowiadamy

Jaki laptop do GTA 6? Sprawdzamy i odpowiadamy

Dostęp do streamingu staje się za drogi? Piractwo osiąga „skalę przemysłową”

Dostęp do streamingu staje się za drogi? Piractwo osiąga „skalę przemysłową”

Fanowska strona o Gwiezdnych wojnach narzędziem służb. CIA używało portalu do komunikacji ze szpiegami

Fanowska strona o Gwiezdnych wojnach narzędziem służb. CIA używało portalu do komunikacji ze szpiegami

Gdy nawet 10 MB robiło wrażenie. Cudowne nośniki danych, które pamięta każde dziecko lat 90

Gdy nawet 10 MB robiło wrażenie. Cudowne nośniki danych, które pamięta każde dziecko lat 90

Garmin i Strava - jak połączyć i dlaczego moim zdaniem warto to zrobić

Garmin i Strava - jak połączyć i dlaczego moim zdaniem warto to zrobić