futurebeat.pl NEWSROOM Jeszcze więcej FPS dzięki AI Nvidii; DLSS może generować nawet 16 dodatkowych klatek Jeszcze więcej FPS dzięki AI Nvidii; DLSS może generować nawet 16 dodatkowych klatek Nvidia poinformowała, że technika DLSS Multi-Frame Generation może w przyszłości tworzyć do 16 dodatkowych klatek na podstawie jednej oryginalnej. Jednak na razie firma twierdzi, że obecny stan rzeczy jest dla graczy wystarczający. techKamil Cuber23 stycznia 2025 Źrodło fot. Nvidia.i Spis treści: Więcej „fałszywych” klatekOgraniczenia technologii Już wkrótce na rynku zadebiutują RTX-y 50. Nadchodzące układy nie tylko mają zapewnić wzrost wydajności, ale także będą mogły korzystać z nowych technik skalowania obrazu i generowania klatek. Zapowiedziana przez Nvidię technologia Multi-Frame Generation (MFG), spotkała się z mieszanym odbiorem wśród społeczności. Część graczy doceniła, że może ona pozwolić na płynną grę w wyższych rozdzielczościach. Wiele osób obawia się jednak, że wykorzystanie AI do generowania dodatkowych klatek może negatywnie odbić się na jakości wyświetlanego obrazu. Jak się jednak okazuje, w teorii DLSS MFG ma znacznie większe możliwości. Według Nvidii technika mogłaby generować do 16 dodatkowych klatek, zamiast 3. Jednak na razie firma nie zamierza z tego skorzystać. Więcej „fałszywych” klatekW trakcie wydarzenia RTX AI Day 2025 zorganizowanego w Korei Południowej przez Nvidię, przedstawiciele firmy odpowiedzieli na pytania dziennikarzy odnośnie nadchodzących RTX-ów 50 oraz towarzyszących im technologii. Poruszono między innymi kwestie związane z Multi-Frame Generation. Jedno z pytań dotyczyło maksymalnej ilości obrazów, jakie może stworzyć DLSS MFG. Według Nvidii, technika ma pozwalać na generowanie pięć razy większej ilości klatek niż obecnie. Może się jednak okazać, że takie rozwiązanie przyniesie więcej strat niż zysków. Pytanie: Dzięki nowej technologii DLSS 4 firmy NVIDIA, MFG będzie teraz generować wiele klatek zamiast tylko jednej. Tym razem może generować do trzech klatek. Czy jest jakiś cel dotyczący tego, ile klatek może wygenerować AI w przyszłości? Odpowiedź: Ta technologia DLSS 4 MFG jest przeznaczona dla 4K 240 Hz. Trudno powiedzieć na pewno, jakie są ograniczenia techniczne pod względem tego, ile dodatkowych klatek można wygenerować lub co przyniesie przyszłość. Ostatecznie chodzi o równowagę. Jeśli możemy wygenerować 16 klatek na raz i jeśli ostatecznie wpłynie to korzystnie na wrażenia z gry, zrobimy to, ale na razie zdecydowaliśmy, że wygenerowanie maksymalnie 3 klatek jest odpowiednie. Ograniczenia technologiiZgodnie z dostępnymi informacjami, Nvidia obawia się, że zbyt wiele „fałszywych” klatek może negatywnie odbić się na jakości wyświetlanego obrazu. O ile na statycznych ujęciach lub w trakcie spokojnego ruchu Multi-Frame Generation działa bardzo dobrze, tak nie wiadomo jak technika będzie sobie radzić w bardziej dynamicznych sytuacjach. Szczególnie mocno, na pojawianie się artefaktów graficznych, są narażone bardzo szybkie gry, na przykład strzelanki pokroju Battlefielda czy Call of Duty. W wymienionych produkcjach, oprócz tego, że gracz sam dynamicznie porusza kamerą, w tle często pojawiają się wybuchy generujące wiele efektów cząsteczkowych (tj. pył czy płomienie). Powiązane:Gracz dostaje kultową kartę graficzną GTX w prezencie od kolegi z pracy i decyduje się na zwrot niedawno zakupionego RTXa Dodatkowo Nvidia zwraca uwagę, że MFG jest oparte na AI. Wydajność technologii zależy więc od mocy obliczeniowej związanej ze sztuczną inteligencją. Również wydajność modeli AI jest ważna. Od czasu pojawienia się DLSS 6 lat temu, wydajność modeli AI poprawiła się tak bardzo, że to aż niedorzeczne. Więc teraz jest trudno określić jak rozwinie się MFG, ale myślę, że to zależy od tego, o ile lepsza będzie wydajność modeli AI w przyszłości. Niemniej, firma zaznacza, że jeśli gracze będą nastawieni pozytywnie do nowej technologii, to MFG zostanie usprawnione. Może się więc okazać, że w przyszłości karty od „zielonych” będą głównie opierać się na AI, zamiast na standardowym renderowaniu klatek. Jednak wszystko zależy od tego, jak MFG przyjmie się na rynku i czy technika poradzi sobie w dynamicznych produkcjach. Czytaj więcej:RTX 5080 vs. RTX 4080: O ile wydajniejszy jest nowy model w czystej wydajności, bez ray tracingu i DLSS? POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne Nvidia DLSS Kamil Cuber Kamil Cuber Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a. AMD opóźniło premierę kart graficznych, ale miało ku temu ważne powody AMD opóźniło premierę kart graficznych, ale miało ku temu ważne powody Galaxy S25 vs. S24 - najważniejsze zmiany w nowych smartfonach od Samsunga Galaxy S25 vs. S24 - najważniejsze zmiany w nowych smartfonach od Samsunga RTX 5090 i RTX 5080 mogą być drogie - wyciekły ceny modeli niereferencyjnych RTX 5090 i RTX 5080 mogą być drogie - wyciekły ceny modeli niereferencyjnych 5070 Ti może trafić do sprzedaży szybciej niż sądziliśmy 5070 Ti może trafić do sprzedaży szybciej niż sądziliśmy Pecety pokonały PS5; Final Fantasy VII Rebirth działa dobrze nawet na słabszym sprzęcie Pecety pokonały PS5; Final Fantasy VII Rebirth działa dobrze nawet na słabszym sprzęcie