Gracz wygrzebał swoje „stare PlayStation” z kolekcji i niespodzianka: to nie była konsola

Użytkownik Reddita podzielił się niesamowitym znaleziskiem ze swojej kolekcji, jakim jest legendarny emulator bleem! z 1999 roku.

gaming
Andrzej Krzemiński4 czerwca 2024
3
Źrodło fot. chilinik, Unsplash
i

PlayStation 1 budzi ogromną nostalgię u fanów Sony. Wiele osób pamięta godziny spędzone z rodzeństwem lub znajomymi, grając wspólnie w najlepsze tytuły wydane na japońską konsolę. Gran Turismo 2, Spyro the Dragon czy Silent Hill to tylko niektóre z gier, które na stałe zapisały się w pamięci graczy.

Jednak niektórzy zapamiętali erę 32-bitowej rozgrywki nieco inaczej. Jednym z takich graczy jest użytkownik Reddita pod pseudonimem DjMcfilthy, który na subreddicie gaming podzielił się swoim nietypowym znaleziskiem. Zaprezentował on społeczności emulator PS1 na PC, podpisany jako swoje „stare PlayStation”. Zdjęcie w poście przedstawia emulator bleem! – pamiątkowy i wyjątkowy element jego kolekcji.

Źródło: Reddit, r/gaming, Djmcfilthy
Źródło: Reddit, r/gaming, Djmcfilthy

Dlaczego to znalezisko jest takie niesamowite? Bleem! był pierwszym komercyjnym emulatorem PlayStation 1, który wraz ze swoją premierą w 1999 roku wywołał niemałe kontrowersje w branży gier. Dzięki niemu można było odpalać płyty z grami z PS1 na PC, często z lepszą rozdzielczością, pełnymi klatkami oraz wygładzaniem krawędzi.

Premiera Bleem! wywołała kontrowersje, szczególnie w Sony. Dwa dni przed rozpoczęciem przedsprzedaży, Bleem Company otrzymała pozew sądowy od japońskiego giganta. W tamtym okresie PlayStation 1 sprzedało już ponad 50 milionów egzemplarzy.

Sony pozwało Bleem Company za naruszenie praw autorskich, argumentując, że oprogramowanie sprzętowe konsoli zostało przez twórców emulatora przystosowane do działania na PC, co zdaniem prawników, mogło zaszkodzić sprzedaży oryginalnego sprzętu. Dodatkowo, na opakowaniu Bleem! znajdowały się zrzuty ekranu z PS1 wraz z porównaniem, jak gry te wyglądają na emulatorze w lepszej rozdzielczości.

Ku zaskoczeniu wszystkich, Sony przegrało sprawę we wszystkich punktach, co położyło podwaliny pod komercyjną emulację. Niestety Bleem Company zostało zamknięte dwa lata później, wykrwawione przez gigantyczne opłaty prawne.

Dzięki wysokiej wydajności na nawet najsłabszych komputer z najpopularniejszym wtedy Windowsem 95, Bleem! na krótki czas stał się dla wielu graczy z tamtego okresu jedynym doświadczeniem, jakie mieli z kultowymi grami na PlayStation 1.

POWIĄZANE TEMATY: gaming PlayStation Reddit

Andrzej Krzemiński

Andrzej Krzemiński

Do GRYOnline.pl dołączył w maju 2024 roku, rozpoczynając swoją przygodę z profesjonalnym pisaniem w dziale technologicznym. Jest miłośnikiem eksperymentalnego hip-hopu oraz książek psychologicznych i filozoficznych, które kolekcjonuje. W wieku 7 lat kuzyn wprowadził go w świat gier i od tego czasu nie może się od nich oderwać. W przeszłości spędzał długie godziny na grach multiplayer, takich jak League of Legends, Valorant i Rainbow Six: Siege. Obecnie skupia się na strategiach, produkcjach indie i j-RPG. Jest największym fanem japońskich gier, w szczególności twórczości studia Atlus z serią gier Persona na czele oraz gry Nier: Automata. W tym roku planuje rozpocząć studia na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Tłumacz Google z ogromną aktualizacją. Narzędzie wspiera teraz ponad 100 nowych języków

Tłumacz Google z ogromną aktualizacją. Narzędzie wspiera teraz ponad 100 nowych języków

Europa ma niezwykły problem, o którym prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś: zbyt tania energia

Europa ma niezwykły problem, o którym prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś: zbyt tania energia

Zwróć na to uwagę przy zakupie gamepada. Obecność tej funkcji to spora zaleta

Zwróć na to uwagę przy zakupie gamepada. Obecność tej funkcji to spora zaleta

Pamiętacie martwy Project Keystone od Xboksa? Do sieci trafił patent konsoli do streamowania

Pamiętacie martwy Project Keystone od Xboksa? Do sieci trafił patent konsoli do streamowania

Programista ma dość używania klasycznych padów w grach. Tworzy sferycznych kontroler z kulek po antyperspirancie i kartonów

Programista ma dość używania klasycznych padów w grach. Tworzy sferycznych kontroler z kulek po antyperspirancie i kartonów