Epic Games ulepsza Unreal Engine. MegaLights zwiększa wydajność i realizm

Pojawiła się nowa funkcja dla deweloperów pracujących na Unreal Engine 5.5 o nazwie „MegaLights”. Jej celem jest znaczne zwiększenie liczby dynamicznych źródeł światła bez negatywnego wpływu na wydajność, a nawet z jej poprawą. Są jednak pewne kompromisy.

gaming
Krystian Łukasik30 grudnia 2024
Źrodło fot. Unreal Engine (documentation)
i

Nowa wersja popularnego silnika do gier, Unreal Engine 5.5, wprowadza eksperymentalną funkcję o nazwie MegaLights”, która ma zrewolucjonizować sposób, w jaki gry radzą sobie z oświetleniem.

Nowa technologia w UE5 – MegaLights

MegaLights, nazywane przez niektórych „Nanite dla oświetlenia”, pozwala deweloperom na dodanie setek dynamicznych źródeł światła bez obawy o spadek wydajności. Co więcej, testy przeprowadzone przez twórców na kanale „MxBenchmarkPC” wykazały, że MegaLights może zwiększyć liczbę klatek na sekundę nawet o 67% w scenach z dużą ilością świateł, jednocześnie poprawiając realizm obrazu.

Na oficjalnym blogu deweloperskim silnika UE5 możemy przeczytać, że sekret MegaLights tkwi w uproszczeniu sposobu renderowania oświetlenia i cieni. Technologia ta, wykorzystując ray tracing, efektywniej zarządza zasobami komputera, co przekłada się na wzrost wydajności.

MegaLights nie zastępuje jednak rozwiązania o nazwie Lumen – innej technologii oświetleniowej w Unreal Engine 5. Obie innowacje współpracują ze sobą, tworząc jeszcze bardziej realistyczne i immersyjne środowiska w grach.

Źródło: MxBenchmarkPC | YouTube

Chociaż MegaLights prezentuje się obiecująco, to na razie jest to funkcja eksperymentalna. Może więc minąć trochę czasu, zanim zobaczymy ją w pełni wykorzystanej w komercyjnych produkcjach.

Co na to społeczność?

Na Reddicie możemy znaleźć ożywione dyskusje na temat MegaLights. Użytkownicy zwracają uwagę na potencjalny kompromis między wydajnością a jakością obrazu. Niektórzy zauważają, że MegaLights, aby osiągnąć lepszą wydajność, redukuje szczegółowość i zwiększa poziom wygładzania, co może prowadzić do utraty detali.

Wygląda na to, że MegaLights zmniejsza liczbę promieni i zwiększa poziom odszumiania, aby poprawić wydajność. Detale są wygładzane, szczególnie w przypadku refleksów świetlnych, podobnie jak w przypadku odszumiania. W niektórych przypadkach utrata detali jest zbyt duża, jak na przykład na obrazie ze szkieletem. Przy samym sprzętowym ray tracingu wyraźnie widać siatkę na szkielecie, ale z MegaLights większość siatki znika

– komentuje użytkownik topdangle.

Źródło: MxBenchmarkPC | YouTube

MegaLights jest interesujące, ponieważ zamiast skalować czas przetwarzania wraz z liczbą świateł, skaluje w dół jakość przy stałym czasie obliczeniowym. Ludzie lubią wciskać 80 świateł do sceny i włączać ją, żeby powiedzieć „wow! Nadal jest płynnie!”, ale masz rację, że w tym momencie, sztuczka ta mocno polega to na odszumianiu

– dodaje hellomistershifty.

Pojawiają się również głosy krytykujące Unreal Engine 5 za problemy z wydajnością, w szczególności za zacinanie się gier (stuttering), które niektórzy uważają za poważniejszy problem niż potencjalne korzyści z MegaLights.

Fajne funkcje, ale wydajność (przycinanie podczas przemieszczania się, przycinanie shaderów itp.) jest problemem. Powinni poświęcić resztę generacji UE 5.x na optymalizację. Nowe funkcje niech zostawią na UE 6.x, kiedykolwiek to nastąpi

– wytyka PalebloodSky.

Mimo pewnych wątpliwości, MegaLights to z pewnością krok w ciekawym kierunku. Jeśli technologia ta zostanie odpowiednio dopracowana i wykorzystana przez deweloperów, może znacząco wpłynąć na to, jak będą wyglądać i działać gry w przyszłości.

POWIĄZANE TEMATY: gaming

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Razer pokazał Blade 16 - niemożliwie cienkiego laptopa z RTX 5090 na pokładzie

Razer pokazał Blade 16 - niemożliwie cienkiego laptopa z RTX 5090 na pokładzie

Sprzedawca twierdzi, że jego komputer do gier jest wart ponad 10 000 złotych i oferuje go za 7500 złotych, ale prawda jest zupełnie inna

Sprzedawca twierdzi, że jego komputer do gier jest wart ponad 10 000 złotych i oferuje go za 7500 złotych, ale prawda jest zupełnie inna

DLSS 4 i Generator wielu klatek DLSS; jeśli chcesz nowego skalowania Nvidii, to zakup RTX 50 jest obowiązkowy

DLSS 4 i Generator wielu klatek DLSS; jeśli chcesz nowego skalowania Nvidii, to zakup RTX 50 jest obowiązkowy

Intel stawia na karty graficzne i wbrew pogłoskom nie planuje ich porzucać w przyszłości

Intel stawia na karty graficzne i wbrew pogłoskom nie planuje ich porzucać w przyszłości

To koniec pewnej epoki dla Della i całej branży. Odeszły marki znane od lat, nastała era ajfonizacji

To koniec pewnej epoki dla Della i całej branży. Odeszły marki znane od lat, nastała era ajfonizacji