futurebeat.pl NEWSROOM Czasy ładowania gier na dyskach twardych mogą się zmniejszyć Czasy ładowania gier na dyskach twardych mogą się zmniejszyć Najnowsza wersja opracowanej przez Microsoft technologii DirectStorage, może spodobać się graczom wciąż korzystającym z dysków HDD. Umożliwi bowiem skrócenie czasu ładowania gier. gamingMarek Pluta21 kwietnia 2023 10 Źrodło fot. Unsplash | Denny Mülleri Dyski HDD doskonale nadają się do przechowywania dużej ilości danych, a więc świetnie sprawdzają się podczas codziennej pracy, a także jako magazyny filmów lub muzyki. Inaczej wygląda to jednak w przypadku gier, które wymagają napędów o znacznie większej prędkości odczytu danych. Dlatego w pecetach graczy najczęściej goszczą dyski SSD. Nowa wersja technologii DirectStorage od Microsoftu może jednak sprawić, że dyski HDD staną się wkrótce bardziej użyteczne dla graczy. Powiązane:Bottleneck Calculator - jak korzystać z kalkulatora „wąskiego gardła” w komputerze? Opracowana technologia powstała przede wszystkim z myślą o konsolach z rodziny Xbox i dyskach NVMe SSD, aby skrócić czas ładowania gier. Aktualizacja DirectStorage 1.2 oferuje zastosowanie tego samego rozwiązania w przypadku nośników HDD. DirectStorage – jak działa?Przy próbie uruchomienia gry o rozbudowanej warstwie graficznej, nasz dysk musi się wyjątkowo wysilić, aby przesłać dane graficzne do GPU. Jest to tzw. tryb niebuforowany, polegający na wysyłaniu wspomnianych informacji w formie skompresowanej do RAM, a następnie do CPU, gdzie są one dekompresowane. Później dane wracają do pamięci operacyjnej, aby w końcu trafić do stacji docelowej, czyli VRAM-u. Technologia DirectStorage korzysta z trybu buforowanego, czyli w dużym skrócie pomija proces dekompresji danych graficznych za pomocą CPU i wykorzystuje więcej pamięci obliczeniowej, aby zakończyć ten proces i szybciej dostarczyć informacje do karty graficznej. Wersja 1.2 omawianej technologii wykorzystuje nowy tryb buforowany IO, który pozwala deweloperom gier wideo na zastosowanie dla dysków HDD tego samego kodu, który wykorzystywany był w nośnikach NVMe SSD. W rzeczywistości przyspieszy to prędkość wczytywania gier komputerowych na systemach Windows 11. Naturalnie nie powinniśmy oczekiwać, że dyski HDD nagle przekształcą się w szybkie modele SSD i zaczną ładować gry w czasie charakterystycznym dla tego typu nośników. Zmiany nie będą aż tak spektakularne, ale powinny być zauważalne. Musimy jednak pamiętać, że aby funkcja była użyteczna, muszą ją wspierać gry wideo, a na ten moment nie ma zbyt wielu tytułów obsługujących DirectStorage. Czytaj więcej:Asus ROG Ally Z1 vs Z1 Extreme. Co je różni? POWIĄZANE TEMATY: gaming komputery Microsoft dyski (SSD/HDD) Marek Pluta Marek Pluta Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO. GeForce RTX 5050 na pierwszym benchmarku. Zapowiada się wydajnościowe rozczarowanie GeForce RTX 5050 na pierwszym benchmarku. Zapowiada się wydajnościowe rozczarowanie Microsoft chciałby obalić dominację Nvidii w segmencie AI. Niestety pierwsze wyniki nie są obiecujące Microsoft chciałby obalić dominację Nvidii w segmencie AI. Niestety pierwsze wyniki nie są obiecujące Gamingowy monitor OLED i 240 Hz dla każdego? Sprawdzam ViewSonic XG272-2K OLED Gamingowy monitor OLED i 240 Hz dla każdego? Sprawdzam ViewSonic XG272-2K OLED AMD próbuje ograniczyć zużycie pamięci VRAM. Dużą rolę odgrywają w tym renderowane drzewa AMD próbuje ograniczyć zużycie pamięci VRAM. Dużą rolę odgrywają w tym renderowane drzewa To nie specyfikacja Nintendo Switch 2 jest problemem. Konsola może być ograniczona przez oprogramowanie To nie specyfikacja Nintendo Switch 2 jest problemem. Konsola może być ograniczona przez oprogramowanie