Diablo 4 psuje karty graficzne? Nvidia bada sprawę

Beta Diablo IV ma podobny problem z kartami GeForce RTX co New World ponad rok temu temu.

gaming
Jakub Błażewicz24 marca 2023
6
Źrodło fot. Blizzard Entertainment.
i

Wygląda na to, że w Diablo IV mamy powtórkę z New World. Tak jak w przypadku MMORPG Amazonu, Nvidia oraz Blizzard zajmują się sprawą zamęczania „na śmierć” kart graficznych przez wersję beta nowego Diablo.

Problem zdaje się dotyczyć głównie (lub wręcz wyłącznie) graczy z kartami graficznymi GeForce RTX 3080 Ti. W serwisie Reddit oraz na oficjalnym forum Blizzarda można znaleźć wypowiedzi osób, które po uruchomieniu beta-testów Diablo 4 zauważyły pracę wentylatorów GPU na maksymalnych obrotach. Czasem dochodzi też do restartu systemu, a w skrajnych przypadkach internauci donosili o pojawieniu się błędu i uszkodzeniu karty.

Oczywiście do takich „sensacji” lepiej podchodzić z duża dozą ostrożności. Tak jak w przypadku New World i GeForce’ów RTX 3090, najpewniej Diablo IV nie tyle jest szkodliwe dla kart graficznych, ile uwidacznia usterki w tych układach. W końcu, jak zwracają uwagę także internauci (w tym prowadzący kanału YouTube JayzTwoCents), współczesne oprogramowanie raczej nie może uszkodzić sprawnych podzespołów (jeśli nie zostało do tego stworzone) – co najwyżej może je obciążyć tak, by dały o sobie znać ukryte wady sprzętu.

Dwa lata temu problemem okazały się wadliwe układy regulacji napięcia, które nie wytrzymywały wysokich temperatur przy wzmożonej pracy karty graficznej. Zapewne i tym razem mamy do czynienia z podobną usterką w modelu RTX 3080 Ti przygotowanym przez firmę Gigabyte (bo to ta marka wymieniana jest w kontekście problemów w Diablo 4). Zwłaszcza że część internautów korzystających z tych kart donosi, iż napotkała podobne problemy także w innych produkcjach.

Niemniej deweloper nadal powinien dołożyć starań nie tylko w celu zidentyfikowania usterki, ale też zmniejszenia zasobożerności czwartego Diablo. Już tydzień temu, w trakcie wczesnego dostępu, pojawiły się doniesienia o możliwym wycieku pamięci w Diablo 4 (via serwis Reddit).

Póki Nvidia i Blizzard nie zidentyfikowały źródła problemu, możemy jedynie zalecić włączenie ograniczenia maksymalnej liczby wyświetlanych klatek na sekundę. Możecie to zrobić z poziomu Panelu kontrolnego Nvidii:

  1. przechodzimy do sekcji „Zarządzanie ustawieniami 3D” i wyszukujemy oraz włączamy opcję „Maksymalna częstotliwość wyświetlania klatek” (nie pomylcie z „Maksymalna częstotliwość wyświetlania klatek aplikacji w tle”!);
  2. wybieramy interesującą nas liczbę fps-ów (na przykład częstotliwość odświeżania naszego ekranu) i zatwierdzamy.

Dla pewności lepiej też ponownie uruchomić grę lub nawet zrestartować system.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures

Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures