Czy PS5 Pro będzie wydajnościową rewolucją? Eksperci podejrzewają, że GTA6 nie zadziała na nim w 60 fps

O PS5 Pro robi się coraz głośniej. Czy jednak faktycznie konsola będzie przełomem? Przyjrzyjmy się więc doniesieniom z ostatnich miesięcy.

gaming
Agnieszka Adamus28 sierpnia 2024
2
Źrodło fot. Unsplash | Taylor R
i

Nie ma co się oszukiwać, konsole przez pewien odstawały od komputerów pod względem mocy obliczeniowej. Nawet w czasach dziewiątej generacji, kiedy to wykonano ogromny postęp, a urządzenia Sony i Microsoftu pozwalają na uruchamianie tytułów w 60 fps i rozdzielczości 4K. Obecnie bardzo dużo mówi się o rychłej zapowiedzi PS5 Pro. Budzi to więc dywagacje na temat wydajności konsoli oraz tego jak sprawdzi się ona w nadchodzących tytułach.

Co tak naprawdę zaoferuje PS5 Pro?

W ostatnich dniach pojawiło się bardzo wiele doniesień na temat ulepszonej konsoli Sony. Dowiedzieliśmy się z nich między innymi, że urządzenie ma zostać oficjalnie zaprezentowane jeszcze w tym roku. Oprócz tego pojawiły się również głosy, że lepiej radzi sobie ono z silnikiem Unreal Engine 5. Czego więc brakuje w całym tym zamieszaniu? Specyfikacji.

W obecnych doniesieniach trudno znaleźć cokolwiek związanego z wydajnością konsoli. Jeśli jednak zagłębimy się w starsze przecieki, to znajdziemy tam trochę szczegółów związanych ze specyfikacją.

  1. PS5 Pro ma być napędzane procesorem Zen 2 z zegarem 3,5 GHz. Jest to dokładnie ten sam chip co w podstawowej wersji konsoli, z tym, że teraz pojawi się możliwość zwiększenia jego taktowanie do 3,85 GHz.
  2. W środku znajdziemy nowy układ graficzny, który ma być o 45% wydajniejszy od tego z PS5. Większość jego mocy ma jednak zostać poświęcona na obsługę ulepszonej technologii ray tracingu. W PS5 Pro może pojawić się również autorska technologii upscalingu, która poprawi liczbę wyświetlanych FPS.
  3. Co ciekawe, pojawiły się również głosy, że konsola będzie w stanie obsługiwać rozdzielczość 8K.

Jeśli specyfikacja by się potwierdziła, to urządzenie powinno radzić sobie całkiem dobrze.

PS5 Pro za słabe na GTA6?

Tutaj warto również wspomnieć o wiekowym już filmie Digital Foundry, w którym spekulują oni na temat wydajności nadchodzącego GTA 6. W swoich przewidywaniach studzą oni entuzjazm względem PS5 Pro i sugerują, że może ono zostać pokonać nawet nadchodzące PS5 Pro.

  1. Nadchodząca gra najprawdopodobniej będzie działać na PS5 i Xboksie Series X/S w jedynie 30 FPS w 1440p. Nie ma co ukrywać, nie jest to spektakularnie wysoka wydajność. Jeszcze gorzej sytuacja ma się prezentować na Xboksie Series S. Tam utrzymanie 30 klatek na sekundę może wymagać zastosowania rozdzielczości 720p.
  2. Również PS5 Pro, ma również zostać pokonany przez GTA 6. Eksperci również ona nie da rady uruchomić gry w 60 FPS. Ma to wynikać z ograniczeń procesora.

Grand Theft Auto 6 to jedna z najbardziej wyczekiwanych obecnie gier. Nie dziwi więc, że skłania ona ludzi do dyskusji. Oczywiście specyfikacje konsol oraz wydajność gry to na ten moment jedynie spekulacje. Z czasem przekonamy się, czy były one prawdziwe.

Agnieszka Adamus

Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać