AMD FSR 4 rozprawia się z irytującymi wadami skalowania, a niektórych aspektach wyprzedza DLSS

Technologia skalowania od AMD właśnie została znacznie ulepszona. Czwarta generacja FSR potrafi znacznie więcej niż poprzednik. Zapewnia lepszy obraz, jednak do DLSS 4 trochę jej brakuje.

gaming
Arkadiusz Strzała6 marca 2025
Źrodło fot. AMD
i

Wraz z pojawieniem się kart graficznych RDNA 4, światło dzienne ujrzała także najnowsza odsłona skalowania AMD, czyli FSR 4 (FidelityFX Super Resolution). Zmian jest bardzo dużo, technologia znacznie poprawia obraz i eliminuje większość słabych stron. Można powiedzieć, że jest to duży skok naprzód. Czy jednak na tyle, aby przeskoczyć DLSS od Nvidii wraz z nowym modelem Transformer?

FSR 4 nie zawodzi

Kanał Digital Foundry przeanalizował działanie FSR 4, porównując ją do poprzedniej wersji technologii AMD i skalowania Nvidii. Skalowanie testowano m.in. w Horizon: Forbidden West i Ratchet & Clank: Rift Apart. Najwięcej zarzutów w przypadku FSR 3 padało pod adresem ghostingu, widocznego w drobnych, ruchomych elementach, a także ogólnej ostrości szczegółów.

FSR 4 daje bardziej szczegółowy obraz. Źródło: Digital Foundry - AMD FSR 4 rozprawia się z irytującymi wadami skalowania, a niektórych aspektach wyprzedza DLSS - wiadomość - 2025-03-06
FSR 4 daje bardziej szczegółowy obraz. Źródło: Digital Foundry

Właśnie w tych elementach widać spory postęp w FSR 4 – nie widać już ghostingu, a obraz jest zdecydowanie lepszy. Także wygląd przezroczystych powierzchni oraz krawędzi obiektów został znacznie poprawiony. Trudniej dostrzec jakiekolwiek piksele, a podczas dynamicznego ruchu postaci nie obserwujemy efektu utraty ostrości przypominającego akwarelę. Wyższa jakość obrazu ma jednak swoją cenę, podobnie jak w przypadku DLSS 4. Spadek fps dla FSR 4 względem poprzedniej wersji jest nieco mniejszy w porównaniu do technologii Nvidii. Wynosi średnio 8%.

Porównanie generacji FSR i DLSS w osiąganych klatkach na sekundę. Źródło: Digital Foundry - AMD FSR 4 rozprawia się z irytującymi wadami skalowania, a niektórych aspektach wyprzedza DLSS - wiadomość - 2025-03-06
Porównanie generacji FSR i DLSS w osiąganych klatkach na sekundę. Źródło: Digital Foundry

Czy jednak FSR 4 jest w stanie zdeklasować DLSS 4? Zdecydowanie nie – to co udało się AMD, to nadążanie za rozwojem technologii Nvidii. Postęp jest widoczny, ale w niektórych aspektach (jak np. obiekty w ruchu) FSR 4 jedynie dorównał działaniu DLSS ze starszym modelem CNN. Inaczej to wygląda w przypadku mniej dynamicznych elementów. Wtedy, technologia AMD radzi sobie lepiej zapewniając wyższą jakość obrazu. Co jest istotne, nowe skalowanie AMD jest dostępne tylko dla układów z RDNA 4, czyli obecnie Radeonów RX 9070 i RX 9070 XT.

Karty graficzne w sklepie RTV Euro AGD

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne DLSS Radeon AMD

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać