Abonament Mety pozwalający wyłączyć reklamy może zostać zbadany przez Unię Europejską

Europejskie organizacje działają na rzecz ochrony prywatności wezwały Unię Europejską do sprzeciwienia się oferowanej przez Metę subskrypcji, dzięki której możliwe jest wyłączenie reklam.

rozrywka
Kamil Cuber17 lutego 2024
Źrodło fot. Unsplash | Dima Solomin.
i

W zeszłym roku Meta zaoferowała użytkownikom swoich platform subskrypcję, która umożliwiała pozbycie się reklam. Usługa gwarantowała również, że dane subskrybentów nie będą przekazywane reklamodawcom. Jej wprowadzenie wynikało z dopasowania usług amerykańskiego giganta do praw ustanawianych przez Unię Europejską. Jak można było się spodziewać „Meta bez reklam” nie spodobała się wielu organizacjom działającym na rzecz ochrony prywatności. Wynikało to z faktu, że użytkownicy, którzy nie chcieli płacić musieli zgodzić się na przekazywanie swoich danych reklamodawcom.

W związku z tym, jak donosi portal The Reuters 28 organizacji zwróciło się do Unii Europejskiej o sprzeciwienie się omawianej subskrypcji. Według nich wprowadzenie jej przez Metę może zachęcić innych przedsiębiorców do prób ominięcia europejskiego prawa. Tak organizacje opisały swoje obawy:

Jeśli pozwolimy na taktykę „zgódź się lub zapłać”, nie będzie ona ograniczona do stron informacyjnych i sieci społecznościowych, ale zastosowana zostanie w dowolnym sektorze przemysłu mającym możliwość zarabiania na danych osobowych za zgodą.

Warto przy tym wspomnieć, że Europejska Rada Ochrony Danych ma wydać w najbliższym czasie opinię o subskrypcjach opartych o model „zgódź się lub płać”. Inicjatywa ta została podjęta na wniosek holenderskich, norweskich i hamburskich organów nadzorujących prywatność.

Szybko na omawianą skargę zareagowała Meta. Według niej opisywany abonament jest zgodny z prawem europejskim co potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Subskrypcja „Meta bez reklam” uwzględnia najnowsze zmiany w przepisach, wytyczne i orzeczenia wydane przez czołowe europejskie organy regulacyjne i sądy na przestrzeni ostatnich lat.

Należy przy tym zaznaczyć, że skarga złożona przeciwko subskrypcji Mety. Pod koniec zeszłego roku na podobny ruch zdecydowały się organizacje zajmujące się prawami konsumentów.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Pozycja Google zagrożona? OpenAI planuje stworzyć własną wyszukiwarkę

Pozycja Google zagrożona? OpenAI planuje stworzyć własną wyszukiwarkę

Według Microsoftu 61 proc. pracowników w Polsce wykorzystuje AI w codziennej pracy

Według Microsoftu 61 proc. pracowników w Polsce wykorzystuje AI w codziennej pracy

Ex-flagowa Motorola w tej promocji to prawdopodobnie najbardziej opłacalny smartfon na świecie. Ona wręcz pożera konkurencję

Ex-flagowa Motorola w tej promocji to prawdopodobnie najbardziej opłacalny smartfon na świecie. Ona wręcz pożera konkurencję

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)