Volkswagen wraca do przycisków na desce rozdzielczej, panele dotykowe nie zdały egzaminu

W najnowszym koncepcie Id.2All VW powraca do stosowania klasycznych przycisków na desce rozdzielczej. Obsługa polegająca w całości na dotykowych panelach spotyka się z krytyką posiadaczy aut.

news
Arkadiusz Strzała19 grudnia 2023
2
Źrodło fot. VW
i

Po kilku latach szturmującej ekspansji wielkich, dotykowych ekranów we wnętrzach samochodów zanosi się na powrót fizycznych przycisków. Volkswagen uważa, że przyszłe generacje najpopularniejszych modeli powinny być wyposażone w większą ilość tradycyjnych kontrolek. Powodem jest dość powszechnie wyrażana dezaprobata dla dotykowych paneli posiadaczy modeli Golf (ósmej generacji) i Id.4.

Wracają przyciski

Projektant wnętrz VW, Darius Watola, mówi o stopniowym zwiększaniu ilości tradycyjnych przycisków we wnętrzach aut producenta. Jak widać narzekania klientów dotarły do Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego VW. Jaskółka co prawda wiosny nie czyni, ale za znak zmian można uznać wnętrze koncepcyjnego ID.2All, w którym część funkcji powróciła pod jurysdykcję staroświeckiego guzika.

Volkswagen wraca do przycisków na desce rozdzielczej, panele dotykowe nie zdały egzaminu - ilustracja #1
Wygląda efektownie, ale w 100% dotykowa obsługa nie jest praktyczna. Źródło: VW

Oczywiście duże ekrany pozostały, ale pod nimi zostały przyciski, które lepiej i bezwzrokowo komunikują swoje zadziałanie kierowcy. Chyba najwięcej krytyki zebrały dotykowe panele na kierownicy niektórych wersji Golfa i elektrycznych modeli. Ich strefy aktywne można było przypadkowo dotknąć podczas obracania kierownicy, co skutkowało włączeniem funkcji. To także ma zostać zmienione, zamiast paneli powrócą przyciski lub obrotowe rolki.

Volkswagen wraca do przycisków na desce rozdzielczej, panele dotykowe nie zdały egzaminu - ilustracja #2
Klasyczne przyciski są wskazane na kierownicy, ponieważ zdecydowanie trudniej je przypadkiem nacisnąć.

Dlaczego przyciski są lepsze od paneli dotykowych?

Miejsce pracy kierowcy cechują specyficzne warunki i prawidła, które sprawiają, że nie wszystkie nowinki technologiczne są pożądane. Podczas jazdy musimy pozostać skupieni na drodze, a starsze cockpity w pewnym stopniu pozwalały na obsługę bez odrywana wzroku od jezdni. Przyciski i pokrętła o różnych kształtach dały się po prostu wyczuć ręką, a ich odpowiedni skok lub kliknięcie sygnalizowało prawidłową aktywację. Można to było wykonać nawet po ciemku, podczas nocnej jazdy, cały czas obserwując otoczenie.

Dotykowe wyświetlacze mają wiele zalet, lecz ich wadą jest konieczność zerknięcia na ekran, aby znaleźć właściwą kontrolkę. Niektóre auta posiadają dodatkowe elementy, np. wypukłe slidery, ale bywają one niepodświetlone, przez co trudno znaleźć je w ciemności. Dlatego wielu kierowców uważa, że deska rozdzielcza wyposażone w konwencjonalne przyciski ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ obsługa mniej angażuje uwagę kierowcy.

POWIĄZANE TEMATY: moto technika samochody

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Lekki i niepozorny, ale w jego wnętrzu drzemie RTX 5070. Oto odświeżony ASUS ProArt P16

Lekki i niepozorny, ale w jego wnętrzu drzemie RTX 5070. Oto odświeżony ASUS ProArt P16

Kontrowersje wokół recenzji kart graficznych Nvidii. Youtuber zarzuca firmie próby wywierania presji

Kontrowersje wokół recenzji kart graficznych Nvidii. Youtuber zarzuca firmie próby wywierania presji

Youtuber sprawdził, jak w 2025 roku sprawuje się karta graficzna z 8 GB VRAM; wnioski są jednoznaczne

Youtuber sprawdził, jak w 2025 roku sprawuje się karta graficzna z 8 GB VRAM; wnioski są jednoznaczne

Jeśli Twój smartfon grzechocze, gdy nim potrząśniesz, to masz szczęście. Twój aparat prawdopodobnie jest świetny

Jeśli Twój smartfon grzechocze, gdy nim potrząśniesz, to masz szczęście. Twój aparat prawdopodobnie jest świetny

Gracz prawie kupił „kartę graficzną” bez portów. Na swoje szczęście tego nie zrobił

Gracz prawie kupił „kartę graficzną” bez portów. Na swoje szczęście tego nie zrobił