futurebeat.pl NEWSROOM Tylko 8% wzrostu wydajności? RTX 5080 rozczarowuje w pierwszych testach Tylko 8% wzrostu wydajności? RTX 5080 rozczarowuje w pierwszych testach Po przedwcześnie opublikowanej recenzji, znamy już różnicę w wydajności najnowszego RTX-a 5080 w porównaniu do swojego poprzednika. Szału nie ma, a wynik może rozczarować. techLuna Jarosz29 stycznia 2025 1 Źrodło fot. Ganesh Ravikumar | Unsplashi Premiera najnowszych kart graficznych od Nvidii z serii RTX 50 jest już tuż za rogiem. Wspomniane układy ujrzą światło dzienne 30 stycznia. Jednak do sieci, w wyniku prawdopodobnie przypadkowej publikacji, trafiła pierwsza recenzja jednego z najnowszych GPU. Miało to miejsce na kilka godzin przed zdjęciem oficjalnego embarga, które kończy się o 6 rano czasu pacyficznego (dla nas to będzie około godziny 15:00). Co z tej lektury możemy się dowiedzieć? Całkiem sporo. RTX 5080 wypada dość... słabo?Igor’sLAB przypadkowo opublikował wyniki RTX 5080 Founders Edition na kilka godzin przed oficjalnym zdjęciem embarga. Zdarzenie to wychwycił redditor „hax_ilegal”, który udostępnił w sieci te szczegółowe dane. Z przechwyconej recenzji możemy całkiem wiele wyczytać. Kluczową informacją jest fakt, że testowana karta jest średnio o 8,3% szybsza niż RTX 4080 SUPER. Testy były przeprowadzone na 11 grach w rozdzielczości 1440p bez włączonego ray tracingu ani upscalingu. Czyli pomiar został wykonany „na surowo”, prezentując nam czystą wydajność chipu. Źródło: Reddit | hax_ilegal W mojej opinii, do pomiarów wybrano dość kiepsko zoptymalizowane gry. Mowa tutaj między innymi o takich tytułach jak: Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Avatar Frontiers of Pandora, czy The Last Of Us. Tym samym, to działanie wydaje się jak najbardziej sensowne, ponieważ obciążając układ w 100%, prezentuje się nam jego finalna, pełna moc. Powiązane:Asus zaprezentował kartę RTX 5090 o wartości pół miliona dolarów. To efekt użycia 5 kilogramów złota w procesie produkcji Mimo wszystko, wynik może wydawać się rozczarowujący. Zwłaszcza, że z wcześniej podanych przez Nvidię danych, RTX 5080 ma być dwukrotnie wydajniejszy od poprzednika. Z drugiej strony, specyfikacja tych kart niewiele różni się od siebie, dlatego wynik testów „na surowo” nie powinien zaskakiwać. To jednak technologia DLSS 4 ma być tutaj głównym czynnikiem powodującym skok w reklamowanej wydajności (w rzeczywistości mówimy tu o wzroście płynności). Źródło: Reddit | hax_ilegal Oprócz wydajności, otrzymaliśmy informację, jaki jest maksymalny pobór mocy karty. Według przedwcześnie opublikowanego raportu, nowy RTX 5080 pobiera średnio 289,7 Wattów pod pełnym obciążeniem. Jest to o około 12W więcej względem RTX-a 4080 SUPER, czyli około 4% więcej poboru energii. Póki co, nowa karta szału nie robi, a reakcje użytkowników pod postem na reddicie mówią same za siebie. Pozytywnych komentarzy prawie nie ma. Czytaj więcej:Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 najważniejszych GPU POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne Nvidia RTX Luna Jarosz Luna Jarosz Pasjonatka konsol i komputerów. Obecnie pochłonięta rozwojem branży IT, poluje na nowinki technologiczne. Interesuje się również grami strategicznymi, ale lubi też pograć w Dark Souls. Swój czas poświęca także na gry e-sportowe. Jej hobby to kolekcjonowanie gier na PlayStation 2 i eksperymenty na owej konsoli w celu rozbudowy jej funkcjonalności. Przyjemność czerpie z naprawy komputerów. Wieczorami zaś przyszło jej spędzać czas na oglądaniu filmów, czy seriali anime. Kocha górskie klimaty i spacery wieczorami. Wielką radość sprawia jej czytanie książek fantasy. Intel oficjalnie rezygnuje z fabryki w Polsce. Inwestycje w Europie zostały wstrzymane Intel oficjalnie rezygnuje z fabryki w Polsce. Inwestycje w Europie zostały wstrzymane Aparat, którym zawstydza flagowce, ale zapomniano o jednej kluczowej funkcji. Recenzja vivo V50 Aparat, którym zawstydza flagowce, ale zapomniano o jednej kluczowej funkcji. Recenzja vivo V50 Twórcy Wuchang Fallen Feathers „głęboko żałują” i przyznają się do problemów z wydajnością Twórcy Wuchang Fallen Feathers „głęboko żałują” i przyznają się do problemów z wydajnością Konwersja tej gry na Xboksa miała być niemal niemożliwa. Twórcy z id Software byli jednak mistrzami optymalizacji Konwersja tej gry na Xboksa miała być niemal niemożliwa. Twórcy z id Software byli jednak mistrzami optymalizacji Obalamy mity o input lagu. Opóźnienia nie zawsze są tam, gdzie myślicie Obalamy mity o input lagu. Opóźnienia nie zawsze są tam, gdzie myślicie