Rynek gier PC i konsolowych stoi w obliczu zmian. Analitycy Newzoo wskazują na wyzwania i szanse dla branży

Pomimo wzrostu wartości rynku gier PC i konsolowych w 2023 roku, analitycy z Newzoo zwracają uwagę na zmiany w zwyczajach graczy. Spędzają oni coraz mniej czasu na graniu, preferują starsze tytuły i chętnie sięgają po gry premium.

gaming
Krystian Łukasik22 lipca 2024
Źrodło fot. Sean Do | Unsplash
i

Newzoo, wiodąca firma analityczna branży gier, opublikowała raport na temat rynku gier PC i konsolowych. Choć w 2023 roku rynek urósł o 2,6%, osiągając wartość 93,5 miliarda dolarów, to eksperci wskazują na zmiany w zwyczajach graczy i strukturze rynku, które mogą wpłynąć na jego dalszy rozwój.

Co napędza rynek?

Wzrost rynku w 2023 roku był głównie napędzany przez segment gier PC, który odnotował wzrost o 3,9%. To zasługa wielu wyczekiwanych premier gier, w tym wielokrotnie przekładanych tytułów. Co ciekawe, wiele z nich to produkcje multiplatformowe, dostępne zarówno na PC, jak i konsolach.

Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024
Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024

Mimo to, raport Newzoo zwraca uwagę na niepokojące trendy. Czas spędzany przez użytkowników na obu platformachj spada od 2021 roku. Wzrost przychodów z gier premium, czyli tych, które kupujemy jednorazowo, odbywa się kosztem gier typu „live service”, zarabiających na mikropłatnościach i dodatkowej zawartości. Co więcej, gracze coraz częściej wracają do starszych tytułów. Pozycje, które mają sześć lat lub więcej, stanowiły ponad 60% czasu gry w latach 2022-2023. Nowe tytuły musiały konkurować o zaledwie 8% całkowitego czasu gry w 2023 roku.

Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024
Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024

Konsolidacja rynku

Rynek gier staje się coraz bardziej skonsolidowany. W 2023 roku 90% przychodów z nowych gier wygenerowały zaledwie 43 pozycje. W tym znalazły się produkcji premium, czyli te kupowane jednorazowo. Stanowiły one 32% tych przychodów, mimo że odpowiadały jedynie za 16% czasu gry. Gry pay-to-play typu live-service, czyli te z mikropłatnościami i płatną dodatkową zawartością, wygenerowały 59% przychodów z nowych gier.

Można również uwzględnić fakt, że produkcja free-to-play „The Finals”, która zdobyła znaczący udział w czasie gry, nie została uwzględniona w tych danych, ponieważ jej premiera odbyła się dopiero w grudniu 2023 roku.

Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024
Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024

Co ciekawe, 90% czasu spędzanych w nowych grach skupiło się w zaledwie 48 tytułach, podczas gdy ponad 1400 tytułów stanowiło zaledwie 10% tego czasu. To oznacza, że coraz większa część rynku skupia się wokół kilku największych serii takich jak Call of Duty (14.3%), FIFA, znana teraz jako EAFC (10.8%), NBA2K (10.4%), Madden (6.8%) oraz The Show (2.2%).

Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024
Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024

W 2023 roku nowe gry stanowiły zaledwie 8% całkowitego czasu, z którego to większość (3,4%) skupiła się na zaledwie pięciu tytułach: Diablo IV (1,4%), Hogwarts Legacy (0,8%), Baldur's Gate 3 (0,6%), Elden Ring (0,3%) oraz Starfield (0,3%). Oznacza to, że pomimo trudności z przebiciem się na rynku zdominowanym przez starsze tytuły, niektóre nowe pozycje zdołały przyciągnąć uwagę graczy.

Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024
Źródło: Newzoo | The PC & Console Gaming Report 2024

Co przyniesie przyszłość?

Mimo tych wyzwań rynku, Newzoo pozostaje optymistyczne. Firma w swojej analizie przewiduje, że do 2026 roku rynek gier PC i konsolowych urośnie o kolejne 14,1 miliarda dolarów. Głównymi motorami tego wzrostu będą rosnąca baza użytkowników konsol oraz potencjalne nowa konsola od Nintendo.

W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się większej konkurencji między twórcami, a także większej presji na tworzenie gier, które będą w stanie przyciągnąć i utrzymać uwagę użytkowników na dłużej. Już teraz możemy zauważyć potencjalne skutki tego stanu rzeczy w dwóch gorących tytułach live service z ubiegłych miesięcy – Once Human oraz The First Descendant, które stale komunkuja się z graczami oraz wprowadzają wymagane zmiany.

Z drugiej strony komecyjny sukces takich gier jak Baldur's Gate 3 również pokazuje, że wciąż jest miejsce na rynku dla dobrze wykonanych gier single player, które oferują głębokie doświadczenia.

Choć rynek gier PC i konsolowych nadal rośnie, to jego dynamika ulega zmianie. Kluczem do sukcesu w tej nowej rzeczywistości będzie zrozumienie potrzeb graczy i dostarczanie im angażujących doświadczeń – podsumowuje Tom Wijman, główny analityk Newzoo.

Szanse dla nowych firm

W raporcie Newzoo podkreślono rosnącą rolę rynków rozwijających się, takich jak Chiny, Indie czy Brazylia, w branży gier. Kraje te charakteryzują się dużą populacją i rosnącym zainteresowaniem grami, co czyni je atrakcyjnymi dla twórców gier poszukujących nowych odbiorców.

Chiny, z ogromną populacją graczy i dynamicznie rozwijającym się rynkiem gier, są szczególnie interesującym przykładem. Sukcesy chińskich firm, takich jak Hoyoverse (wcześniej znana jako miHoYo), twórca Genshin Impact, pokazują potencjał tego rynku. Zapowiedź PlayStation China Hero Project, inicjatywy Sony mającej na celu wspieranie chińskich twórców, dodatkowo podkreśla znaczenie Chin dla globalnej branży.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

WhatsApp - personalizacja. Jak zmienić zdjęcie profilowe, nazwę grupy i tapetę? Odpowiadamy

WhatsApp - personalizacja. Jak zmienić zdjęcie profilowe, nazwę grupy i tapetę? Odpowiadamy

Ładowarka do pada PS5. Czy jest w czym wybierać? Sprawdzamy

Ładowarka do pada PS5. Czy jest w czym wybierać? Sprawdzamy

AI w służbie modderów. Mieszkańcy Stardew Valley pełni życia i prawdziwi towarzysze z głębią w Skyrimie

AI w służbie modderów. Mieszkańcy Stardew Valley pełni życia i prawdziwi towarzysze z głębią w Skyrimie

Dragon Age: Veilguard za darmo w GeForce Now Ultimate? Jeśli Twój PC nie domaga, to niezła oferta

Dragon Age: Veilguard za darmo w GeForce Now Ultimate? Jeśli Twój PC nie domaga, to niezła oferta

938 gigabitów na sekundę; sieć 6G jest aż 900 razy szybsza od 5G w testach

938 gigabitów na sekundę; sieć 6G jest aż 900 razy szybsza od 5G w testach