PS5 Pro Game Boost zawodzi - konsola może nie mieć tyle mocy by dać 45% wzrostu

Okazuje się, że PS5 Pro nie jest w stanie spełnić pokładanych w nim nadziei. Cierpią na tym gry, które nie otrzymały aktualizacji do PlayStation 5 Pro i zamiast tego wykorzystują tryb Game Boost.

tech
Zbigniew Woźnicki14 listopada 2024
4
Źrodło fot. Elden Ring; FromSoftware; 2022
i

Podczas swojego cotygodniowego podcastu ekipa z Digital Foundry poruszyła między innymi wątek wydajności PS5 Pro. Na premierę recenzenci zwracali uwagę na imponujące możliwości konsoli, ale wraz z mijającym czasem na światło dzienne wychodzą ograniczenia PlayStation 5 Pro. Jedno z nich jest widoczne podczas gry w tytuły bez aktualizacji PS5 Pro i korzystające z trybu Game Boost (vide Wccftech).

Pamięć konsoli ogranicza możliwości trybu Game Boost

Według Digital Foundry włączenie trybu Game Boost zwiększa wydajność gier, które nie otrzymały aktualizacji do PS5 Pro, od 30% do 35%. Tak duży wzrost może być dla części osób satysfakcjonujący, ale według pierwotnych założeń podanych przez Digital Foundry, gry miały działać nawet do 45% lepiej. Ich niespełnienie ma być związane z możliwościami pamięci PS5 Pro.

Kwestia może dotyczyć pamięci, ponieważ o ile GPU PS5 Pro zostało powiększone o 45%, to przepustowość pamięci została podniesiona już tylko o 28%, co może powodować problemy. Dlatego PlayStation 5 Pro może sobie najlepiej radzić w Full HD z 120 klatkami, ale im wyższa rozdzielczość, tym będzie coraz gorzej właśnie przez niewystarczającą przepustowość.

Być może dlatego między innymi Elden Ring, który nie otrzymał aktualizacji, wciąż nie działa w stabilnych 60 FPS-ach. Konsola łatwiej je osiąga względem bazowego PlayStation 5, a nawet Xboksa Series X, który dotychczas był domyślną konsolą dla Elden Ringa. To wciąż jednak nie jest stabilna ilość klatek i jak pokazało wcześniej Digital Foundry z tym radzi sobie lepiej Radeon RX 6800 kosztujący około 2300 zł.

To w pewien sposób potwierdza domysły, które pojawiały się jeszcze przed premierą PS5 Pro. Konsola miałaby być dopiero przedsmakiem tego, co zobaczymy w urządzeniach nowej generacji. To PlayStation 6 pokaże pełnię możliwości PSSR i oferując większą przepustowość pamięci być może w końcu będzie urządzeniem oferującym natywne 4K, na które graczy konsolowi czekają od czasów PS4 Pro i Xboksa One X.

POWIĄZANE TEMATY: tech konsole stacjonarne

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Android 16 Beta 4 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google

Android 16 Beta 4 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google

Nazwa PSX do dzisiaj jest błędnie kojarzona przez graczy. To miało być centrum domowej rozrywki od Sony

Nazwa PSX do dzisiaj jest błędnie kojarzona przez graczy. To miało być centrum domowej rozrywki od Sony

Zamieszanie ze specyfikacją Switcha 2. Sporne informacje o odświeżaniu ekranu

Zamieszanie ze specyfikacją Switcha 2. Sporne informacje o odświeżaniu ekranu

Premiera RTX-ów 5060 Ti potwierdza, że w polskich sklepach nie ma co liczyć na ceny sugerowane przez Nvidię

Premiera RTX-ów 5060 Ti potwierdza, że w polskich sklepach nie ma co liczyć na ceny sugerowane przez Nvidię

RTX 5060 Ti vs 4060 Ti: „Model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć”

RTX 5060 Ti vs 4060 Ti: „Model z 8 GB nie powinien w ogóle istnieć”