Prowizorka jest z reguły najtrwalsza. To okienko w Windows ma 30 lat i miało być rozwiązaniem tymczasowym

Funkcja formatowania dysków w Windows ma tymczasowy interfejs, który istnieje już 30 lat i się sprawdza. Skoro coś działa, to po co wymieniać?

tech
Arkadiusz Strzała25 czerwca 2024
Źrodło fot. DaveGarage, GameStar
i

Osoba Dave Plummera niektórym z Was może wydawać się znajoma. Na pewno jednak wielu graczy w ogóle nie kojarzy, kim jest ten człowiek. Przez wiele lat był on programistą w Microsoftcie, pracował nad elementami systemów Windows. Na platformie X (dawniej Twitter) wspomina, w jaki sposób zaprojektowano nowe okno formatowania dysku, podczas migracji systemu na jądro NT. Otóż jest to najzwyczajniejsza w świecie prowizorka, rozwiązanie tymczasowe, które przetrwało w niemal niezmienionej formie 30 lat.

Okno formatowania retro

Potrzeba zaprojektowania nowego interfejsu formatowania pojawiła się podczas prac na nowym systemem NT. Jądro było na tyle odmienne od starszych Windows 9x, że było to konieczne. Nowe okienko powstało, jako rozwiązanie prowizoryczne w pewien czwartkowy poranek, poprzedzone „projektem” na kartce papieru z notatnika. To był tylko prosty stos list wyborów i pól zaznaczeń, który w przyszłości miał być zastąpiony bardziej eleganckim rozwiązaniem.

Okienko formatowania dysków ma 30 lat.| Źródło: NASA - Prowizorka jest z reguły najtrwalsza. To okienko w Windows ma 30 lat i miało być rozwiązaniem tymczasowym - wiadomość - 2024-06-25
Okienko formatowania dysków ma 30 lat.| Źródło: NASA

Niestety nic takiego nie nastąpiło. Ta „prowizorka” okazała się działać sprawnie i bezproblemowo, więc funkcjonuje do dziś w tej postaci. Drobne szczegóły wyglądu rzecz jasna się zmieniały, ale głównie dzięki charakterystyce różnych GUI, jak Luna, Aero (Windows 7), czy MDL w Windows 10. To jest jednak niemal ten sam kod, zaprojektowany w VC++ 2.0, w 1994 roku.

Dave Plummer daje więc radę – uważajcie na wszelkie „prowizorki” (ja czasem używam określenia „cebulofixy”), bo nigdy nie wiadomo, jak długo będą Wam służyć. Być może warto pomysł lepiej dopracować i zrobić od razu porządnie, niż przez lata oglądać wątpliwej jakości dzieło. Oczywiście taki twór może doskonale działać, ciągle będąc przyczyną zmartwień dla twórcy, który jako jeden z niewielu wie jak to zostało zrobione.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

SteamOS może wkrótce trafić na PC

SteamOS może wkrótce trafić na PC

MSI nadal woli karty graficzne Nvidii. Firma nie wyda RX-ów 9000

MSI nadal woli karty graficzne Nvidii. Firma nie wyda RX-ów 9000

Działa dobrze, o ile nie próbujesz grać w 4K lub 8K. Recenzja techniczna Rise of Ronin

Działa dobrze, o ile nie próbujesz grać w 4K lub 8K. Recenzja techniczna Rise of Ronin

Płatności telefonem a bezpieczeństwo. Czy płacenie zbliżeniowe jest bezpieczne?

Płatności telefonem a bezpieczeństwo. Czy płacenie zbliżeniowe jest bezpieczne?

Ubisoft zmienił zdanie; Assassin's Creed: Shadows ma być grywalne na Steam Decku

Ubisoft zmienił zdanie; Assassin's Creed: Shadows ma być grywalne na Steam Decku