Ponad 25 mln zł kary dla T-Mobile Polska od UOKiK, winna reklama o 1200 GB za darmo przez rok

Firma T-Mobile Polska została ukarana przez UOKiK karą w wysokości 25 milionów złotych za wprowadzającą w błąd reklamę, dotyczącą oferty 1200 GB za darmo przez rok.

mobile
Kamil Cuber3 stycznia 2024
1
Źrodło fot. Unsplash | Mika Baumeister.
i

Przeglądając Internet lub chodząc po mieście, zapewne natknęliście się na reklamy promujące ofertę T-Mobile, zawierające w sobie hasło 1200 GB za darmo przez rok. I choć na pierwszy rzut oka wygląda ona zachęcająco, to w praktyce okazywała się dość kosztowana. Potwierdza to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który za wprowadzającą w błąd reklamę nałożył na firmę karę w wysokości ponad 25 milionów złotych. Obecnie decyzja oczekuje jeszcze na uprawomocnienie.

Zgodnie z opublikowanymi informacjami, użytkownicy, którzy zdecydowali się skorzystać z oferty, nie otrzymywali obiecywanego przez hasło pakietu 1200 GB na cały rok. Zamiast tego firma udostępniała po 100 GB danych co miesiąc. Dodatkowo T-Mobile wprowadził warunek, że do przyznania pakietu konieczne jest doładowywanie konta raz w miesiącu kwotą nie mniejszą niż 35 zł. A więc w ciągu roku użytkownik musiał wydać minimum 420 zł. Warto przy tym zaznaczyć, że informacja o dodatkowych kosztach pojawiała się, ale dopisana małym drukiem.

Według prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, opieranie kampanii reklamowej na takim zabiegu jest nieuczciwe:

Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nałożył na T-Mobile Polska karę w wysokości 25 623 957 zł. Dodatkowo informacja o jego decyzji ma zostać upubliczniona na stronie internetowej operatora oraz na jego profilach społecznościowych. Warto przy tym zaznaczyć, że firma może jeszcze odwoływać się od omawianej kary do sądu.

POWIĄZANE TEMATY: mobile Internet

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Nvidia chwali się, że sprzedano dwa razy więcej RTX 50 niż RTX 40 w pierwszych tygodniach, ale te statystyki mogą być mylące

Nvidia chwali się, że sprzedano dwa razy więcej RTX 50 niż RTX 40 w pierwszych tygodniach, ale te statystyki mogą być mylące

Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 GPU

Karty graficzne w 2025 roku. Ranking wydajności i hierarchia 38 GPU

Wszystko o GeForce RTX 4070 Super. Baza danych kart graficznych

Wszystko o GeForce RTX 4070 Super. Baza danych kart graficznych

Niepozorny smartfon z niezłym aparatem 200 Mpix. Recenzja Xiaomi Redmi Note 14 Pro+ 5G

Niepozorny smartfon z niezłym aparatem 200 Mpix. Recenzja Xiaomi Redmi Note 14 Pro+ 5G

Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google

Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google