Odbudowa mostu Baltimore zajmie dekadę. Chiny zbudowały dziesięć razy dłuższy w ciągu siedmiu lat

Szacuje się, że odbudowa mostu w Baltimore potrwa dziesięć lat. Chińczycy kilkukrotnie dłuższe stawiają w siedem lat.

moto
Remigiusz Różański8 kwietnia 2024
Źrodło fot. Patorjk | Wikimedia Commons
i

We wtorek 26 marca w Baltimore w Stanach Zjednoczonych zawalił się most. O godzinie 1:35 czasu lokalnego płynący pod singapurską banderą kontenerowiec Dali uderzył w jedną z podpór Key Bridge. W chwili kolizji statek zapłonął, a kratownicowa konstrukcja runęła. Chociaż udało się zamknąć konstrukcję na czas to nie obyło się bez ofiar - znajdujące się na niejw chwili katastrofy samochody robotników drogowych wpadły do wody. Dwie osoby zginęły, ciała czterech wciąż są poszukiwane.

Rząd USA przekazał stanowi Maryland 60 milionów dolarów federalnej pomocy nadzwyczajnej. Wstępnie koszt obudowy mostu oszacowano na wysokość 400 milionów dolarów. Urzędnicy federalni zakładają jednak, że może on wzrosnąć nawet do miliarda dolarów. Władze są zdeterminowane, by jak najszybciej przywrócić miastu Baltimore jego symbol. Długość zbudowanego w latach 70. XX wieku mostu Francisa Scotta Keya wynosiła 2632 metry. Rokrocznie korzystało z niego 11 milionów kierowców.

Sekretarz transportu Stanów Zjednoczonych Pete Buttigieg przyznał, że odbudowa mostu będzie przedsięwzięciem kosztownym i czasochłonnym.

Nadal nie wiemy, w jakim stanie znajdują się ocalałe części mostu oraz infrastruktura znajdująca się pod powierzchnią wody. Odbudowa nie będzie tania, nie będzie łatwa, lecz dojdzie do skutku.

Profesor Benjamin W. Schafer z Uniwersytetu Johna Hopkinsa stwierdził, że prace nad odbudową mostu mogą potrwać dekadę. Dla zamieszkujących stan Maryland Amerykanów dziesięć lat może brzmieć jak wieczność, wszak mówimy o jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Baltimore.

Budowniczy z USA mogą brać przykład z Chińczyków, którzy w budowie mostów nie mają sobie równych. W latach 2006–2010 roku w Państwie Środka wzniesiono najdłuższy most na świecie – mający 164 kilometry długości Wielki Most Danyang-Kunsham, znajdujący się na trasie kolejowej łączącej Szanghaj z Nankin.

Prawdziwym cudem infrastruktury ma być jednak most Shenzen-Zhongshan. Jego całkowita długość wyniesie 24 kilometry, z czego aż 7 kilometrów poprowadzone zostanie wewnątrz tuneli. Koszt czterojezdniowego mostu szacuje się na 6,7 miliarda dolarów. Prace nad nim rozpoczęto w 2017 roku, a ich koniec ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Dlaczego Chińczycy potrzebują siedmiu lat na wybudowanie ponad dziesięciokrotnie dłuższego mostu niż Amerykanie? Jednym z powodów mogą być kwestie ekologiczne. W Chinach obowiązują luźniejsze przepisy dotyczące ochrony środowiska. Różna jest także etyka i kultura pracy. O ile do tamtejszego modelu można i zapewne należy mieć zarzuty, o tyle tempo, z jakim nowe mosty powstają budzi mimowolny podziw.

POWIĄZANE TEMATY: moto Chiny USA

Autor: Remigiusz Różański

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu

Gracz wysyła nowego RTX 4090 do naprawy - powinien zapłacić więcej niż oficjalnie kosztuje

Gracz wysyła nowego RTX 4090 do naprawy - powinien zapłacić więcej niż oficjalnie kosztuje