Nowy Jork zezwolił na testowanie autonomicznych pojazdów. Nie brakuje kontrowersji

Nowy Jork wyraził gotowość na autonomiczne auta. Miasto zaprasza firmy technologiczne do przeprowadzania testów takich pojazdów na swoich ulicach, ale nie każdemu spodobał się taki pomysł.

moto
Adam Królak31 marca 2024
1
Źrodło fot. Freepik
i

Burmistrz Nowego Jorku Eric Adams wyraził swoje poparcie dla wprowadzenia tego typu rozwiązań do życia codziennego, stwierdzając, że „ta technologia nadchodzi, czy nam się to podoba, czy nie, więc upewnimy się, że zrobimy to dobrze".

Nie będzie samowolki

Nie oznacza to jednak „wolnej amerykanki”, ponieważ zgodnie z prawem stanu Nowy Jork, autonomiczne pojazdy nadal muszą mieć za kierownicą przeszkolonego kierowcę, aby zapewnić większe bezpieczeństwo na drodze. Ponadto Departament Transportu miasta poinformował, że firmy, które chcą testować autonomiczne pojazdy, muszą regularnie spotykać się z urzędnikami, udostępniać dane i przedstawiać odpowiednie plany dotyczące bezpieczeństwa. Wnioskodawcy będą musieli także dostarczyć informacje na temat poprzednich testów, w tym szczegółowe raporty o wszelkich wypadkach i częstotliwości interwencji kierowców bezpieczeństwa.

Firmy będą również zobowiązane do uzgadniania z policją i strażą pożarną, w jaki sposób ich autonomiczne pojazdy będą „reagować” na pojazdy służb ratunkowych, które np. będą pędzić przez miasto na sygnale. Proces testowania wydaje się więc – przynajmniej na papierze – odpowiednio zabezpieczony.

Mimo prób zabezpieczeń testów przez władze lokalne nie wszyscy są zadowoleni z kierunku, jaki obrano. John Samuelsen, prezes Związku Zawodowego Pracowników Transportu, ostrzega, że wprowadzenie autonomicznych pojazdów może prowadzić do poważnych zagrożeń, zwłaszcza w kontekście specyficznego ruchu pieszych na Manhattanie, którzy według niego zachowują się bardziej nieprzewidywalnie niż w jakimkolwiek innym mieście. Samuelsen zapowiedział strajki, jeśli władze miasta będą planować zastąpienie pracowników transportu publicznego autonomicznymi pojazdami.

Bezpieczeństwo tylko na papierze?

Kilka firm takich jak Waymo i Cruise próbowało już wprowadzić do ruchu pojazdy bez kierowcy, ale kwestie związane z bezpieczeństwem i przepływem ruchu utrudniły ich pełne wdrożenie. W październiku ubiegłego roku bezzałogowy pojazd Cruise dosłownie przeciągnął na odległośc kilku metrów pieszego na ulicy w San Francisco, co ostatecznie poskutkowało zawieszeniem zezwolenia na działalność firmy przez organy regulacyjne. Kilka miesięcy później, pojazd Waymo uderzył w rowerzystę. Oba te przypadki spotkały się z silną krytyką ze strony urzędników miejskich w San Francisco. Podobne emocje budzą przypadki blokowania dróg i utrudniania ruchu autobusom i pojazdom ratunkowym przez autonomiczne pojazdy.

Nowy Jork ma nadzieję uniknąć podobnych problemów, wymagając od firm utrzymania obecności tzw. kierowców bezpieczeństwa w pojazdach. Zgodnie z propozycją burmistrza Adamsa, firmy będą musiały uzyskać zezwolenie od stanowego Departamentu Pojazdów. Dodatkowo wnioskodawcy będą musieli dostarczyć informacje na temat zatrudniania i szkolenia kierowców bezpieczeństwa, a także potwierdzić, że będą przestrzegać najnowszych zasad i praktyk Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji.

Nowy Jork jest kolejnym przykładem miasta, które otwiera swoje ulice dla autonomicznych pojazdów (jednak jeszcze nie w pełni), podkreślając ten rosnący – mimo ogromnych problemów – trend w transporcie. Jednak, jak pokazuje m.in. reakcja pracowników transportu publicznego i związkowców, droga do pełnej autonomii w tej dziedzinie może być długa i pełna wyzwań także z powodu oporu opinii publicznej.

POWIĄZANE TEMATY: moto samochody USA

Adam Królak

Adam Królak

Pecetowiec, pasjonat starszych i zapomnianych produkcji z duszą (głównie gier RPG i strategicznych), w które grywa po dziś dzień. Często wraca też do gier 8-bitowych, w które zagrywał się w dzieciństwie. Chętnie podróżuje i uczy się języków. Interesuje się Azją z naciskiem na Indonezję, Japonię i Koreę. Lubi kino azjatyckie, indonezyjską kuchnię i książki fantasy.

Kolejny krok w walce z dezinformacją. TikTok zacznie oznaczać treści generowane przez AI

Kolejny krok w walce z dezinformacją. TikTok zacznie oznaczać treści generowane przez AI

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu