Nokia z przełomową technologią. Przeprowadzono pierwszą rozmowę telefoniczną z przestrzennym dźwiękiem

Nokia przeprowadziła pierwszą w historii rozmowę audio i wideo z dźwiękiem przestrzennym. Jest to część nadchodzącej aktualizacji 5G.

mobile
Andrzej Krzemiński11 czerwca 2024
Źrodło fot. M. Rennim, Unsplash
i

Nokia ogłosiła, że przeprowadziła pierwszą w historii rozmowę audio i wideo z wykorzystaniem dźwięku przestrzennego. Obecnie wszystkie połączenia telefoniczne prowadzone w sieci komórkowej są monofoniczne, co nie pozwala na jego uzyskanie. Jest to więc duże osiągnięcie fińskiej spółki.

Połączenie zostało nawiązane za pośrednictwem sieci komórkowej, przy wykorzystaniu kodeka 3GPP Immersive Video and Audio Services (IVAS), technologii umożliwiającej słyszenie dźwięku przestrzennego w czasie rzeczywistym.

To największy krok naprzód w zakresie rozmów głosowych na żywo od czasu wprowadzenia monofonicznego dźwięku telefonicznego, stosowanego obecnie we wszystkich smartfonach i komputerach stacjonarnych – powiedziała Jenni Lukander, prezeska Nokia Technologies.

Źródło: Nokia
Źródło: Nokia

Dźwięk przestrzenny jest podzielony na wiele kanałów, co sprawia, że brzmi tak, jakby dochodził z wielu źródeł. Technologia ta wykorzystywana jest między innymi w strumieniowym przesyłaniu muzyki na aplikacjach streamingowych, takich jak Spotify lub TIDAL. Rozmowy wideo z jej wykorzystaniem są wyjątkowym przypadkiem użycia.

Kodek IVAS stanowi część nadchodzącej aktualizacji 5G o nazwie 5G Advanced. Ulepszenie to, według zapowiedzi, ma zapewnić większe prędkości, lepszą efektywność energetyczną i dokładniejsze pozycjonowanie telefonów. 5G Advanced technicznie ma umożliwić wykonywanie połączeń przestrzennych, jednak eksperci z Reuters twierdzą, że minie kilka lat, zanim sieci komórkowe zaczną oferować tę usługę.

Kodek IVAS umożliwi uzyskanie dźwięku przestrzennego jedynie w smartfonach wyposażonych w co najmniej dwa mikrofony. Nie powinno być to jednak przeszkodą, gdyż obecnie większość urządzeń na rynku spełnia te wymagania. Nokia twierdzi, że „zdecydowana większość” telefonów powinna oferować obsługę połączeń z technologią dźwięku przestrzennego, gdy tylko operatorzy komórkowi wprowadzą ją do swoich usług.

Technologia nie została opracowana przez firmę Nokia, która odpowiada za znaną markę telefonów. Licencja na smartfony została udzielona firmie HMD Global kilka lat temu. Za wprowadzenie dźwięku przestrzennego do połączeń audio i wideo, odpowiedzialny jest dział badawczo-techniczny fińskiego przedsiębiorstwa.

Nokia nie jest jedyną firmą próbująca rozszerzyć zastosowanie dźwięku przestrzennego. Audible oferuje już taką opcję w wybranych oryginalnych tytułach i podcastach, a Netflix jakiś czas temu wprowadził dźwięk przestrzenny do setek programów telewizyjnych i filmów w swojej ofercie.

POWIĄZANE TEMATY: mobile smartfony Nokia 5G

Andrzej Krzemiński

Andrzej Krzemiński

Do GRYOnline.pl dołączył w maju 2024 roku, rozpoczynając swoją przygodę z profesjonalnym pisaniem w dziale technologicznym. Jest miłośnikiem eksperymentalnego hip-hopu oraz książek psychologicznych i filozoficznych, które kolekcjonuje. W wieku 7 lat kuzyn wprowadził go w świat gier i od tego czasu nie może się od nich oderwać. W przeszłości spędzał długie godziny na grach multiplayer, takich jak League of Legends, Valorant i Rainbow Six: Siege. Obecnie skupia się na strategiach, produkcjach indie i j-RPG. Jest największym fanem japońskich gier, w szczególności twórczości studia Atlus z serią gier Persona na czele oraz gry Nier: Automata. W tym roku planuje rozpocząć studia na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy