Na nowym Xboxie nie zagramy w gry PlayStation? Sony może zablokować dostęp do tytułów na Steamie

Choć pomysł grania w tytuły PlayStation na nowym Xboxie brzmi kusząco, realizacja tego scenariusza może być trudniejsza, niż się wydaje. Specjaliści z branży wskazują, że Sony posiada narzędzia, aby potencjalnie uniemożliwić uruchamianie swoich produkcji, wydawanych na PC, na urządzeniach konkurencyjnej firmy.

konsole
Krystian Łukasik25 marca 2025
Źrodło fot. Max Andrey | Unsplash
i

Pojawiają się spekulacje, że Sony może rozważać zablokowanie dostępu do swoich gier, wydawanych na platformie Steam, na przyszłych urządzeniach marki Xbox. Chociaż Microsoft coraz śmielej otwiera się na inne platformy, perspektywa uruchamiania gier PlayStation na sprzęcie konkurencji może okazać się bardziej skomplikowana, niż się początkowo wydawało.

Handheld Xboxa oknem do świata PlayStation?

Plotki o nadchodzącym przenośnym Xboxie, który miałby łączyć cechy konsoli i komputera osobistego, rozbudziły nadzieje graczy na dostęp do szerokiej biblioteki tytułów, w tym tych wydawanych przez Sony na PC. Sprawa wygląda niemal tak samo w przypadku sprzętu, który miałby reprezentować kolejną generację, przypominając bardziej mały komputer do gier. Tytuły PlayStation są dostępne na Steamie, a nowy Xbox miałby obsługiwać platformę Valve, wydawałoby się, że nic nie stoi na przeszkodzie, by cieszyć się takimi hitami jak „God of War” czy „The Last of Us” na sprzęcie Microsoftu. Niestety, sprawa jest bardziej złożona.

Sony może powiedzieć „nie”

Jez Corden, redaktor serwisu Windows Central, w swoim wpisie na platformie X wyraził przekonanie, że Sony ma pełne prawo zablokować swoje produkcje na potencjalnym „Xboxie PC”. Porównał tę sytuację do usługi GeForce Now, z której, usunięto jedną z najważniejszych pozycji Sony – God of War (via Wccftech).

Dla tych, którzy twierdzą, że PlayStation nie może arbitralnie zablokować swoich gier na Steamie przed „Xboxem PC”: absolutnie, w 100% mogą. GeForce Now przekonało się o tym w bolesny sposób.

Wypowiedź Cordena wywołała ożywioną dyskusję. Część komentujących uznała porównanie do GeForce Now za nietrafione, wskazując na inny model biznesowy tej usługi (subskrypcja, a nie jednorazowy zakup gry). Niektórzy zauważyli również, że blokowanie gier na Steamie na konkretnych urządzeniach z systemem Windows byłoby bezprecedensowe i trudne do zrealizowania.

Tom Warren, redaktor portalu The Verge, zwrócił uwagę kluczowy aspekt:

GeForce Now polegało na dystrybucji gier bez konsultacji z wydawcami. Nie miało to nic wspólnego z Valve i wątpię, by umowa wydawnicza Steam pozwalała nawet na blokowanie konkretnych urządzeń z systemem Windows...

Inni komentujący sugerowali, że Sony musiałoby w takiej sytuacji albo całkowicie zrezygnować z wydawania gier na Steamie, albo znaleźć jakiś sposób na pozbawienie możliwości uruchamiania tytułów na konkretnym sprzęcie.

Wojna platform czy komfort graczy?

Cała ta sytuacja unaocznia rosnącą złożoność rynku gier. Coraz częściej granice między platformami zacierają się – gry ekskluzywne dla Xboxa trafiają na PlayStation, a produkcje Sony pojawiają się na PC. Do tego, Microsoft coraz mocniej akcentuje ideę otwartego ekosystemu, w którym gracze mają swobodę wyboru miejsca i sposobu rozgrywki.

Jednakże, kontrola nad dystrybucją własnych tytułów pozostaje kluczowa dla firm takich jak Sony. PlayStation może chcieć chronić swoje marki i utrzymywać je z dala od ekosystemu konkurencji, nawet jeśli oznacza to ograniczenie dostępu dla części graczy.

Moim zdaniem jest to wątpliwe, aby PlayStation blokowało swoje gry za pośrednictwem platformy Steam, a szczerze mówiąc, nawet jeśli mogą, czy im się to opłaca? Myślę, że wiele zależy od tego, w jaki sposób Xbox zintegruje Steam ze swoim interfejsem użytkownika, a nie zezwoli na tryb desktopowy, który może uruchomić cyfrowy sklep innej firmy

– wyraził wątpliwość współprowadzący podcastu Gamertag Radio, Parris.

Przyszłość branży niepewna

Plotki o nowym Xboxie, który miałby być „PC opakowanym w konsolę”, rodzą zatem więcej pytań, niż dostarczają odpowiedzi. Nawet jeśli „zieloni” zdecydują się na pełne otwarcie na platformy takie jak Steam, japońska firma może znaleźć sposób, by ograniczyć dostęp do swoich produkcji.

Pojawia się też pytanie o model biznesowy takiego urządzenia. Jak zauważa Sammy Barker z Pushsquare, tradycyjne konsole sprzedawane są często ze stratą, a producenci głównie zarabiają na sprzedaży gier i usług. Jeśli gracze będą mogli swobodnie korzystać z alternatywnych sklepów, takich jak Steam czy Epic Games Store, Microsoft może mieć trudności z utrzymaniem tego modelu.

Niewiadomych jest więc wiele. Czy przyszłe urządzenia Xbox będą w pełni otwarte na gry z innych platform, czy też czekają nas kolejne ograniczenia i blokady? Czas pokaże, jak rozwinie się ta nowa, hybrydowa era gamingu.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

POWIĄZANE TEMATY: konsole PlayStation Xbox

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Kultowy niebieski odejdzie do lamusa? Microsoft zmienia wygląd BSOD na Windowsie 11

Kultowy niebieski odejdzie do lamusa? Microsoft zmienia wygląd BSOD na Windowsie 11

Switch 2 w pełnej krasie na nowej grafice. Nintendo teasuje nadchodzący pokaz

Switch 2 w pełnej krasie na nowej grafice. Nintendo teasuje nadchodzący pokaz

Słuchawki z „nieskończoną baterią” oraz mocno średnim mikrofonem. Recenzja SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Słuchawki z „nieskończoną baterią” oraz mocno średnim mikrofonem. Recenzja SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Świetny mikrofon, dobry zasięg i wysoki komfort, ale to nie sprzęt dla audiofilów. Recenzja SteelSeries Arctis Nova 5 Wireless

Świetny mikrofon, dobry zasięg i wysoki komfort, ale to nie sprzęt dla audiofilów. Recenzja SteelSeries Arctis Nova 5 Wireless

Remastery Zeldy i Metroid Prime na Switchu 2? Nintendo może wybrać łatwiejszą drogę

Remastery Zeldy i Metroid Prime na Switchu 2? Nintendo może wybrać łatwiejszą drogę