Kia i Hyundai mają nowy pomysł na zwiększenie zasięgu elektryków, który poprawi aerodynamikę

Hyundai oraz Kia zaprezentowały technologię Active Air Skirt (AAS). Projekt ma zmniejszać opór powietrza i tym samym zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych na jednym ładowaniu.

news
Miłosz Szubert30 stycznia 2024
1
Źrodło fot. Wikipedia
i

Jednym z głównych problemów, nad którym głowią się producenci samochodów elektrycznych, jest to, jak zwiększyć zasięg tych pojazdów na jednym ładowaniu, co znacznie poprawiłoby komfort ich użytkowania i pozwoliło na zaoszczędzenie pieniędzy. Najnowsza technologia, mająca na to pozwolić, została w ostatnich dniach zaprezentowana przez firmy Hyundai i Kia. Nosi ona nazwę Active Air Skirt (w skrócie AAS).

Jak działa AAS?

Wspólne „dziecko” Hyundaia i Kii ma regulować przepływ powietrza, wpadającego pod zderzak przy większych prędkościach (między 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia, a 200 km/h), kontrolując tym samym wielkość generowanych turbulencji i poprawiając tym samym aerodynamikę. Podczas testów przy użyciu samochodów Genesis GV60, współczynnik oporu powietrza wynosił 0,008 (normalnie oscyluje on na poziomie 0,29). Ma to odpowiadać zasięgowi około 6 kilometrów, co w przypadku sprawdzanego samochodu, przekłada się na 523 kilometry przejechane na jednym ładowaniu.

System AAS w akcji w postaci małej wypustki przed przednim kołem. / Źródło: Kia - Kia i Hyundai mają nowy pomysł na zwiększenie zasięgu elektryków, który poprawi aerodynamikę - wiadomość - 2024-01-30
System AAS w akcji w postaci małej wypustki przed przednim kołem. / Źródło: Kia

Według Hyundaia i Kii, AAS jest w stanie również zwiększyć siłę docisku pojazdu, co spowoduje lepszą przyczepność pojazdu i jego stabilność przy dużych prędkościach. Z pewnością jest w stanie poprawić to bezpieczeństwo na drodze.

AAS jest montowane pomiędzy przednim zderzakiem, a kołami pojazdów elektrycznych, korzystających z platformy e-GMP. System został częściowo wykonany z materiałów gumowych, dzięki którym jest on odporny na wodę i potencjalne uszkodzenia spowodowane gruzem drogowym.

Prace trwają

Tego typu przedsięwzięcia są kolejnym krokiem na długiej drodze do sprawienia, by pojazdy elektryczne stały się dużo przyjaźniejsze w codziennym kontakcie i faktycznie były w stanie wyprzeć tradycyjne pojazdy spalinowe. Pytanie tylko, na ile system AAS będzie powszechnie spotykany w samochodach na drogach? O tym przekonamy się w ciągu najbliższych lat.

POWIĄZANE TEMATY: moto samochody elektryczne

Miłosz Szubert

Miłosz Szubert

Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.

Windowsy, o których wolelibyśmy zapomnieć. Tvtech wspomina najgorsze wersje systemu

Windowsy, o których wolelibyśmy zapomnieć. Tvtech wspomina najgorsze wersje systemu

Do sieci wyciekły pierwsze rendery Google Pixel 10. Telefon ma otrzymać trzeci aparat

Do sieci wyciekły pierwsze rendery Google Pixel 10. Telefon ma otrzymać trzeci aparat

Co nowego w iOS 19? Apple ma wprowadzić zmiany w designie, jakich nie widzieliśmy od lat

Co nowego w iOS 19? Apple ma wprowadzić zmiany w designie, jakich nie widzieliśmy od lat

Ryzen 9 9950X3D w pierwszych recenzjach: jedyna wada to cena

Ryzen 9 9950X3D w pierwszych recenzjach: jedyna wada to cena

Nothing Phone (3a) trafił do sprzedaży, a pierwsi nabywcy mogą liczyć na gratisy

Nothing Phone (3a) trafił do sprzedaży, a pierwsi nabywcy mogą liczyć na gratisy