Czy gracze używają ray tracingu w grach? Zdania społeczności są podzielone

Dyskusja na subreddicie r/buildapc ujawnia podział między entuzjastami zachwyconymi nowymi możliwościami technologii raytracing, a sceptykami wskazującymi na jej wysokie wymagania sprzętowe i wątpliwe korzyści w stosunku do spadku wydajności.

gaming
Krystian Łukasik21 sierpnia 2024
Źrodło fot. Alex Konokh | Unsplash
i

Ray tracing (RT) od lat jest tematem gorących dyskusji wśród społeczności gamingowej. Ta zaawansowana technologia renderowania obrazu zapewnia bardzo wysoki poziom realizmu, ale odbywa się to kosztem wydajności. Niedawno jeden z graczy postanowił zapytać na popularnym forum r/buildapc, czy faktycznie korzystają z ray tracingu, wywołując przy tym burzliwą debatę.

Entuzjaści kontra sceptycy

W odpowiedzi na to pytanie, społeczność podzieliła się na dwie grupy: entuzjastów i sceptyków. Ci pierwsi, często posiadacze najnowszych kart graficznych NVIDIA GeForce RTX z serii 40, chwalili się niezwykłym poziomem realizmu, jaki oferuje ray tracing w grach takich jak „Cyberpunk 2077”, „Control” czy „Metro Exodus”. Dla nich RT to nie tylko zbędny dodatek, ale wręcz kluczowy element nowoczesnej rozgrywki, pozwalający poczuć się, niczym w środku interaktywnego filmu.

Cyberpunk 2077 wygląda wręcz nierealnie. Czuję się, jakbym grał w film – zachwycał się ItsMozy.

Po drugiej stronie obozu znaleźli się sceptycy, którzy uważają, że ray tracing to wciąż technologia niedopracowana, oferująca zbyt mało korzyści w stosunku do sporego spadku wydajności. Wielu z nich wskazywało, że różnice między RT a tradycyjnym renderowaniem są często subtelne i niezauważalne podczas dynamicznej rozgrywki.

Nvidia zawsze promuje kuszące dla oka technologie, które wyglądają bardzo ładnie, ale w rzeczywistości nie wnoszą wiele do gier – argumentował GlitteringChoice580.

Kwestia ceny i dostępności

Kolejnym ważnym aspektem dyskusji była cena kart graficznych obsługujących ray tracing. Najnowsze i najbardziej wydajne modele, choć oferują znacznie lepszą wydajność niż modele z niższej lub średniej półki, pozostają dla wielu graczy poza zasięgiem finansowym. Wysoki koszt stanowi barierę inwestycyjną, która skutecznie zniechęca do zakupu.

Moja karta graficzna RTX 3060 Ti jest za wolna na ray tracing. Chyba trzeba mieć co najmniej RTX 4070 Super– żalił się liaminwales.

Czy gracze kupują najnowsze karty graficzne myśląc głownie o terchnologii raytracing?

Ciekawym wątkiem dyskusji była kwestia wyboru kart graficznych NVIDIA z serii RTX. Wielu graczy wskazywało, że oprócz ray tracingu, decydują się na te karty ze względu na inne technologie, takie jak DLSS (upscaling obrazu) czy CUDA (przyspieszanie obliczeń).

Kupujesz kartę NVIDIA ze względu na zestaw funkcji. DLSS, DLAA, DLDSR, rdzenie RT, Ray Reconstruction, RTX HDR - wyjaśnił STDsInAJuiceBoX.

DLSS 3.0 i nowszy naprawdę mnie zaskakuje. Generowanie klatek działa zaskakująco dobrze, a ray tracing to już tylko wisienka na torcie – mówi cclambert95.

Przyszłość ray tracingu

Pomimo podzielonych zdań, większość społeczności zgadza się, że ray tracing to technologia z ogromnym potencjałem, która dopiero czeka na swoje pełne wykorzystanie. W miarę jak karty graficzne będą stawać się coraz potężniejsze, a deweloperzy będą lepiej optymalizować swoje gry pod kątem RT, możemy spodziewać się, że stanie się ona standardem w świecie gier komputerowych.

Najnowsze karty graficzne Nvidia RTX kupisz tutaj

Na razie jednak ray tracing pozostaje stosunkowo luksusową opcją, a decyzja o jego użyciu zależy od indywidualnych preferencji i możliwości sprzętowych każdego gracza. Jedno jest jednak pewne – debata na temat raytracingu będzie trwała jeszcze długo, a jej wynik zależy od dalszego rozwoju technologii i jej wpływu na rynek gier.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

POWIĄZANE TEMATY: gaming Reddit ray tracing Nvidia

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Interesujący projekt. Internauta przerobił Steam Decka na mini-PC zamknięty w klawiaturze

Interesujący projekt. Internauta przerobił Steam Decka na mini-PC zamknięty w klawiaturze

OpenAI twierdzi, że jest zmuszone do przechowywania usuniętych wiadomości

OpenAI twierdzi, że jest zmuszone do przechowywania usuniętych wiadomości

Weryfikacja wieku w Internecie zostanie zaostrzona. UE wprowadza nowe przepisy

Weryfikacja wieku w Internecie zostanie zaostrzona. UE wprowadza nowe przepisy

Nowa generacja kontrolerów Joy-Con dla Nintendo Switch 2. Czym różnią się od poprzedników?

Nowa generacja kontrolerów Joy-Con dla Nintendo Switch 2. Czym różnią się od poprzedników?

Gadu-Gadu mówi: zaraz wracam. Po 25 latach istnieniach zmieni się w „super aplikację o globalnych ambicjach”

Gadu-Gadu mówi: zaraz wracam. Po 25 latach istnieniach zmieni się w „super aplikację o globalnych ambicjach”