Chiny wydały zgodę na wprowadzenie do użytku powietrznych taksówek

Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego wydała zgodę na użytkowanie autonomicznej taksówki powietrznej EH216-S AAV. Maszyna może zabrać na pokład dwójkę pasażerów.

tech
Marek Pluta18 października 2023
Źrodło fot. Źródło: Ehang
i

Już wkrótce mieszkańcy Chin będą mogli szybciej dotrzeć do miejsca docelowego, omijając zakorkowane ulice. Administracja Lotnictwa Cywilnego oficjalnie dopuściła do użytku nową autonomiczną taksówkę powietrzną EH216-S AAV, opracowaną przez firmę Ehang. To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy organy regulacyjne zatwierdziły autonomiczny UAV do przewozu pasażerów.

Chiny zatwierdziły pierwszą taksówkę powietrzną

EH216-S AAV to w pełni elektryczny statek powietrzny pionowego startu i lądowania, który może zabrać na pokład dwójkę pasażerów. Maszyna waży 620 kg i na jednym ładowaniu może pokonać 30 km, osiągając przy tym maksymalną prędkość 130 km/h. Taksówka pierwszy lot odbyła w 2017 roku i od tej pory była w powietrzu tysiące razy.

Zaprojektowano ją tak, by była w pełni bezpieczna, dlatego wszystkie najważniejsze podzespoły są zdublowane, podobnie jak systemy kontroli lotu. Co prawda maszyna potrafi poruszać się w pełni samodzielnie, to jednak cały czas czuwa nad nim centrum kontroli, które w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, sprowadzi ją bezpiecznie na ziemię.

Chiny wydały zgodę na wprowadzenie do użytku powietrznych taksówek - ilustracja #1
Źródło: Ehang

Podczas procesu walidacji, EH216-S przeszedł szeroko zakrojone testy, naziemne oraz w powietrzu, odbywające się w profesjonalnych laboratoriach lotniczych i ośrodkach testowych. Obejmowały one m.in. wydajność głównych materiałów, wytrzymałość konstrukcyjną, odporność na płomienie, zderzenia, toksyczność gazów i warunki środowiskowe. Przeprowadzono także symulację oprogramowania i przetestowano łącza danych, naziemne stacje kontroli, ogólną funkcjonalność systemu, kompatybilność elektromagnetyczną, osiągi i charakterystyki stabilności lotu. Łącznie sprawdzono ponad 500 elementów testowych, wykonując w tym celu ponad 40 000 lotów testowych.

Ehang twierdzi, że zebrało już zamówienia na 1200 sztuk z całego świata, a ponadto utworzono niedawno spółkę joint venture, której celem jest wprowadzenie usług taksówek powietrznych do lokalizacji turystycznych w ciągu najbliższych pięciu lat. Firma przewiduje, że w tym czasie autonomiczne taksówki powietrzne staną się standardowym środkiem transportu miejskiego. Jednym z pierwszych w krajów, w którym mają szansę na upowszechnienie się, są oczywiście szybko rozwijające się Chiny.

POWIĄZANE TEMATY: tech Chiny roboty / drony

Marek Pluta

Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać