futurebeat.pl NEWSROOM 14 lat temu siły zbrojne USA zbudowały superkomputer z 1760 konsol PlayStation 14 lat temu siły zbrojne USA zbudowały superkomputer z 1760 konsol PlayStation W 2010 roku powstało prawdziwe obliczeniowe monstrum. Zbudowany dla USAF klaster obliczeniowy z 1760 konsol PS3 miał kosmiczne zadania do wykonania. techArkadiusz Strzała2 sierpnia 2024 2 Źrodło fot. TECHRPT, Unsplashi Procesor Cell był najważniejszą zaletą wprowadzonej na rynek w 2006 roku PlayStation 3. Utożsamiał duże możliwości obliczeniowe i przez wiele lat spędzał sen z powiek fanom PC, przekonanym o wyższości komputerów nad konsolami. Okazuje się jednak, że nie tylko konsolowi gracze byli odbiorcami możliwości Cella. Także siły powietrzne USA (USAF, US Air Force) zapragnęły skorzystać z urządzenia Sony. Condor ClusterJednak nie chodziło w tym przypadku o granie. USAF nie stworzyło jakiegoś nowego, wymagającego graficznie symulatora lotu dla treningów. W 2010 roku wojskowi technicy wykorzystali aż 1760 sztuki PS3, aby stworzyć superkomputer. Powstał konsolowy klaster o nazwie Condor Cluster. Dysponował on wtedy mocą obliczeniową ok. 500 Teraflops, co stawiało go na 33. miejscu najmocniejszych komputerów na świecie. Połączenie tak wielkiej liczby konsol i zmuszenie ich do zsynchronizowanej pracy nie było łatwym zadaniem dla inżynierów i programistów. Jednak się udało, gdyż ówczesne urządzenia Sony umożliwiały instalowanie innych systemów operacyjnych. Potem japoński gigant usunął tę możliwość. Do czego jednak armia wykorzystywała tak dziwaczne monstrum obliczeniowe? Condor Cluster wykonany z 1760 PS3 i dodatkowych 168 GPU. | Źródło: Departament Obrony USA Głównym zadaniem maszyny Condor Cluster była analiza obrazów wysokiej rozdzielczości. Pomagał on rozpoznawać obiekty kosmiczne i szukać zagrożeń. Operacje, które wcześniejsze komputery wykonywał w godziny, zajmowały teraz tylko kilka sekund. Według niektórych informacji, superkomputer był także wykorzystywany już wtedy do obliczeń raczkującego AI. Departament Obrony USA zdecydował się na zastosowanie konsol głównie ze względu na koszty. Specjalistyczne układy byłyby znacznie droższe, a PS3 w tym czasie kosztowały 400 dolarów za sztukę. Jak widać na tym przykładzie, amerykańscy wojskowi potrafią myśleć nieszablonowo i realizować zgoła nietypowe pomysły, które potem się sprawdzają w działaniu. Konsole PS5 w ofercie sklepu RTV Euro AGD Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy! POWIĄZANE TEMATY: tech konsole stacjonarne PS3 / PlayStation 3 Sony USA wojsko Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. Obrazki w stylu Ghibli i anime generowane przez Chat GPT 4o zalewają Internet. Darmowi użytkownicy na razie muszą obejść się ze smakiem [AKTUALIZACJA] Obrazki w stylu Ghibli i anime generowane przez Chat GPT 4o zalewają Internet. Darmowi użytkownicy na razie muszą obejść się ze smakiem [AKTUALIZACJA] Jak włączyć Apple Intelligence w Polsce? Pokazujemy krok po kroku oraz przedstawiamy listę wspieranych urządzeń Jak włączyć Apple Intelligence w Polsce? Pokazujemy krok po kroku oraz przedstawiamy listę wspieranych urządzeń Awaria sieci Xbox. Nie działa między innymi granie w chmurze Awaria sieci Xbox. Nie działa między innymi granie w chmurze Switch 2 na Nintendo Direct, prezentacja potrwa aż 60 minut. Oglądaj z nami na żywo już 2 kwietnia o 15:00 Switch 2 na Nintendo Direct, prezentacja potrwa aż 60 minut. Oglądaj z nami na żywo już 2 kwietnia o 15:00 Optymalizacja oraz grafika na plus, ale ucierpiała fizyka. Recenzja techniczna Wreckfest 2 Optymalizacja oraz grafika na plus, ale ucierpiała fizyka. Recenzja techniczna Wreckfest 2