Gracz odkrywa efekt dźwiękowy w grze Super Mario 64, który można usłyszeć dopiero po 14 miesiącach nieprzerwanego grania

Gdy nasza postać w uruchomionej grze przez dłuższy czas pozostanie w bezruchu, możemy odkryć ciekawe rzeczy. Wbrew pozorom, w tle cały czas działa kod gry, który po pewnym czasie może się zatrzymać.

konsole
Arkadiusz Strzała15 maja 2025
1
Źrodło fot. Kaze Emanuar, YouTube
i

Youtuber Kaze Emanuar specjalizuje się analizowaniu gier konsolowych, głównie z urządzeń Nintendo. Super Mario 64 na Nintendo 64 posiada wiele ciekawych błędów, które wymagają cierpliwości, aby je odkryć. Aby wysłuchać jeden z dźwięków w całości, trzeba poczekać aż 14 miesięcy.

Nietypowe rozwiązania w kodzie

Na przykładzie dźwięku emitowanego przez rekina w jednej z lokacji gry Super Mario 64 youtuber tłumaczy, jak zrealizowane są niektóre elementy gry. W tym miejscu gra odtwarza plik dźwiękowy co 16 klatek. Ten dźwięk jest jednak dłuższy, tylko przez zapętlenie czas jego trwania jest ucinany. Za to odpowiada zakodowany w grze licznik, którego zadaniem jest regularne odtwarzanie sekwencji dźwiękowych. Rzecz w tym, że nie może on działać w nieskończoność, podczas gdy stale zwiększa swoją wartość.

Licznik ulega w pewnym momencie przepełnieniu, zatrzymuje się, a dźwięk po raz pierwszy może się odtworzyć w całości, ponieważ pętla została właśnie przerwana. Dochodzi do tego po odtworzeniu miliarda klatek, co oznacza, że musielibyśmy grę mieć uruchomioną przez 14 miesięcy, z postacią przebywającą ciągle w tym samym miejscu, aby doświadczyć tego „fenomenu” dźwiękowego. Youtuber na szczęście nas wyręczył i w tym momencie nagrania możemy to usłyszeć. Choć wątpię, aby tyle czasu czekał, raczej wywołał to w inny sposób.

Animacja tego portalu nie będzie odtwarzać się bez końca. Źródło: Kaze Emanuar, YouTube - Gracz odkrywa efekt dźwiękowy w grze Super Mario 64, który można usłyszeć dopiero po 14 miesiącach nieprzerwanego grania - wiadomość - 2025-05-15
Animacja tego portalu nie będzie odtwarzać się bez końca. Źródło: Kaze Emanuar, YouTube

Gry są zaprojektowane z myślą o ciągłej aktywności gracza. Gdy pozostawimy naszą postać w bezczynności przez dłuższy czas, mogą się wydarzyć różne nieprzewidziane rzeczy. W przypadku wspomnianego tytułu z wąsatym hydraulikiem w roli głównej takich rzeczy jest więcej. W jednym miejscu przechodzi on przez portal, który jest zanimowany za pomocą prostego skryptu. Odtwarzaniem tej animacji też steruje licznik, który się zatrzyma, gdy poczekamy 6,5 dnia. W tym momencie powierzchnia portalu po prostu przestanie się ruszać.

W kodzie gier znajduje się multum podobnych liczników, które mają wielorakie zastosowania. Czasem zabezpieczają przed nieoczekiwanym zachowaniem gry, a w innych przypadkach są tylko drobnym trybikiem w kodzie, składnikiem innych funkcji, niezbędnym w ich działaniu. Znalezienie takich „kwiatków”, jak tutaj opisane, bywa jednak czasochłonne. Youtuber większość z nich zauważył dokładnie lustrując kod. Szukanie tego na własną rękę jest raczej mało sensowne.

Zamów już teraz Switcha 2 w sklepie RTV Euro AGD

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Leciwe Toy Story 2 doczekało się fanowskiego remaku na Unreal Engine 5. Efekt robi wrażenie

Leciwe Toy Story 2 doczekało się fanowskiego remaku na Unreal Engine 5. Efekt robi wrażenie

„Xbox powinien dążyć do bycia największym na świecie”. Były szef Blizzarda krytykuje obecną politykę Microsoftu

„Xbox powinien dążyć do bycia największym na świecie”. Były szef Blizzarda krytykuje obecną politykę Microsoftu

Reddit świętuje 20 urodziny i zapowiada dostosowanie się do obecnych realiów AI

Reddit świętuje 20 urodziny i zapowiada dostosowanie się do obecnych realiów AI

Intel szykuje potwora z 52 rdzeniami. Nowa generacja CPU namiesza w 2026?

Intel szykuje potwora z 52 rdzeniami. Nowa generacja CPU namiesza w 2026?

24 GB pamięci na pokładzie. Specyfikacja NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti SUPER wyciekła do sieci

24 GB pamięci na pokładzie. Specyfikacja NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti SUPER wyciekła do sieci